fredag 5 januari 2018

Om kryss i palten och revanschlusta ...


Vid tretton års ålder blir min pappa och hans fyra syskon föräldralösa.
Då har först deras far Anders Nilsson och deras mamma, Anna Elisabet Nilsson, båda gått bort i tbc - båda två bara lite drygt fyrtio år gamla -. 

Erland, pappas storebror, flyttar då hemifrån och klarar sig själv, men dom övriga barnen .., pappa Ivar, systrarna Alice och Anna-Maria och lillebror Gösta, hamnar hos deras farbror och faster (som för övrigt är syskon och barnlösa) som också bor i Kalvträsk.

Farbrodern - det är han som är på bilden - hette Jonas och var skomakare och kanske bonde också.
Hos denne farbror och hans syster växte så syskonen upp och där fanns då sedan förut, deras kusin Harry.

Alldeles enkelt kan det förstås inte ha varit för Jonas och hans syster att få fem syskonbarn på halsen, varav dom fyra sista i ett huj bara. Och pappa berättade ofta om hur ovälkomna dom kunde känna sig. Hur ofta hörde vi inte honom berätta om palten som fastern kokade och där somliga paltar hade markerats med x och i dom var fläsk.
Det var dom paltarna som lades på kusinen Harrys tallrik.

Jo, vi hörde ofta om dom där kryssen och vi fick också höra hur farbrodern avrådde pappa från att tävla i större friidrottssammanhang, orolig att han - pappa - skulle skämma ut släkten.


Några år innan pappa dog, fick han besök hemma i Malå av kusinen Harry.
Han, som fick dom kryssade paltarna.
Och pappa sa att .."du vet Elisabet, han tyckte att vi bodde så fint .., att jag hade fått det så bra!"
Nu .., inser jag, att det för honom var en slags revansch.
Och kanske kunde nu minnet av dom där olycksaliga paltarna och känslan av orättvisa, tacka för sig.
Bara några år senare dog min pappa.

Sånt kan man tänka på och allt detta  kom över mig, då, när jag läste hos Anna i Porto om hennes pappa och hans syskon och deras uppväxt.

Väggklockan på bilden, den som nu sitter på väggen i ett gult hus på en kulle i landet Halland, har en gång suttit i denne Jonas Nilssons hem och i ett skåp i källartrappan hemma i Malå, där fanns verktyg som används av skomakare - bland annat ett städ - och pappa var riktigt duktig på sånt, men jag förstod aldrig varför. Hur hade han kommit i kontakt med sånt?
Jo, men nu förstår jag.

Och jag verkligen förbannar mig själv att jag inte frågade mera!
Vem var egentligen denne Jonas och hans syster?
Var det hon som hette Lotta?
Hur såg deras liv ut?

Nu är det för sent.

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Men vem var förälder till kusin Harry?

Jag läste boken om Hans Rosling och första delen berättade om de föregående generationerna. Det var inte så himla lätt förr.
Inte i min bakgrund heller.

Anonym sa...

Hej! Prata med Karin Bergström i Kalvträsk. Hon är dotter till Harry, och en fd kollega till mig.
Hälsningar från Gerd , snart översnöad ⛄️