torsdag 8 juni 2017

För övrigt ....

Foto: Mattias Ahlm, Sveriges Radio.

... tycker jag att såväl SVT som Sveriges Radio har drösvis med fantastiska utrikeskorrespondenter.
Staffan Sonning i London är en favorit.
Han är, om ni inte visste det, född i Vilhelmina och uppvuxen i Sorsele, inte många mil hemifrån.
Det händer ibland - inte ofta, men ibland - att jag känner igen en viss sorts humor i hans sätt att prata och då ler jag alltid lite extra.


Här en annan favorit - Carina Bergfeldt - som rapporterar från USA.
Det är vi Aktuellt/Rapport-tittare som kan glädja oss att lyssna till henne.
Sååå bra! Och personlig!

Sen vimlar det av andra .., ofta kvinnor faktiskt!
Från min barndom minns jag mest "Arne Thorén, Washington" och sättet hur han sa just dom orden.
Det var som att man väntade sig att världskrig utbrutit, ja, när man hörde hans stämma i radion.
Eller "Knut Ståhlberg, Paris".
Och nån annan rapporterade från Bonn.



1 kommentar:

Turtlan sa...

Ja Staffan är så jättebra. En favorit! Sen han i Sydamerika ... vad heter han nu? Självklart Carina! Hon är ju så härligt bra!