måndag 6 mars 2017

Hemma ....


Och så tar jag harry och går på promenad ner mot havet till.
Ostanvinden är så iskall att den går rakt genom märg och ben (och hull) och fast jag har virat en tjock halsduk flera varv runt halsen, bli det hurvigt.
Ingen snö, men frasiga löv och mossiga stenmurar.

I slänten ner mot vägen upptäcker jag stora sällskap av snödroppar och likadant i rabatten, men för övrigt har sannerligen inte mycket hänt dom här dagarna då vi varit borta.

Och jag går där ner mot havet och försöker summera dagarna tillsammans med barn, barnbarn, en fästmö och en svärson. Jag tänker på alla skratt .., som då, när Anders försökte övertyga mig om att jag vid en blindtest absolut inte skulle känna skillnad på köpevatten på flaska eller vanligt kranvatten och jag sa att jodå, det tror jag visst och båda gångerna när han testade mig, svarade jag rätt.
Aldrig har jag väl druckit godare - och kallare - vatten än i Sälen!

Eller min egen glädje när vi på lördagkvällen tittar på Melodifestivalen och jag säger - om en udda grupp som sjunger - att "det påminner ju om Ola Salo" och Anna tycks titta häpet på sin åldersstigna mamma och säger ..."ja, men han är ju involverad i den låten!"

Sånt.


Och så kommer friherrinnan på besök.
Hon har - under vår bortavaro - skött om sigge på allra bästa sätt och harry skriker rätt ut i glädje när han genom rumsfönstret ser madamen från Steninge stiga ut ur sin bil!

Sen sitter vi vid köksbordet och pratar om allt möjligt .., och i hemköps kalender skriver jag ned sånt som är bra att komma ihåg .., planerar lite inför tre månaders rehabilitering och friherrinnan berättar om sin stundande resa till Kalmar och det är på det hela taget ungefär som vanligt.

Att komma hem är lika härligt som att komma bort.
En tvättmaskin som går för runt .., tända lampor .., helgläsning som väntar (DN lördag/söndag) och Akuten på SVT-play.

Tre arbetsdagar återstår; imorgonkväll, samt lördag och söndag.
Därefter Hässleholm.
Och såren på händerna är läkta.


13 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Så härligt du/ni haft det och jag håller fullständigt med dig att det är så skönt att komma hem till vardag igen.
Härligt att såren är läkta och nu kan du bara koncentrera dig på att få ett fint knä och en fin sommar när du kan skutta ner i vattnet.

Anders sa...

Såren på händerna???

Bert Bodin sa...

Undrar som Anders.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, att komma hem är härligt; det tycker jag oavsett var jag har varit! En slags vardagstrygghet.

Elisabet. sa...

Anders och Bert: jag har tvättat med Alsolsprit flera gånger per dag på båda såren och jag tycker att det ser bra ut. Det ena, på högra handleden, är liiiite rosafärgat och det MÅSTE försvinna helt, men det är ju en vecka kvar.

Rexxie sa...

Jamen, nu började du ju i fel ände!

Vilka sår, vad har du gjort?

Bert Bodin sa...

Precis Rexxie!

Elisabet. sa...

Rexxie och Bert: jo, men så här är det .., man får inte ha minsta, minsta lilla sår eller ens en rodnad efter ett sår när det ska bli operation och jag har haft två, ett på vänster hand och ett på höger handled. Minimala, men tillräckligt för att operationen ska skjutas upp. SOM jag har kämpat och tvättat med alsolsprit för att få till det hela .., och det tycks hjälpa. Jag har en vecka exakt på mig idag.

Bert Bodin sa...

Aha.
😊

Bert Bodin sa...

Aha.
😊

Rexxie sa...

Jaså, så pass!

På mig opererade de bort både njuren och binjuren utan att kolla det minsta...

Jaja, skönt att det inte var värre i alla fall! Jag såg framför mig hur du hade fastnat med händerna i charkmaskinen på jobbet eller något sånt!

Elisabet. sa...

Rexxie: som jag fick det förklarat för mig av läkaren, så vid kirurgiska ingrepp i leder, så är det extremt viktigt att det inte finns tillstymmelse till några sår på övriga delen av kroppen, då bakterierna är som målsökande missiler som går direkt till leden och området omkring leden. Så sa han. '
Jag har också varit med om andra operationer då det inte alls varit viktigt. I Halmstad fick jag - efter sedvanlig morgondusch innan operationen - ställa mig i evadräken och bli inspekterad från topp till tå för att där inte skulle vara tillstymmelse till nåt oroväckande.

Evas blogg sa...

Ja visst är det skönt att komma hem, även om man haft det härligt borta. Ni verkar ha haft en fin vecka tillsammans och visst är det härligt att få umgås med sin familj!?