fredag 24 februari 2017

Ett foto i timmen .... EFIT.

Idag hakar jag på - det är den tredje lediga dagen på raken - och sicken tur att jag alltid tittar in hos mossfolk på morgnarna, annars hade jag missat det helt!
Andra är som med i fotokarusellen hittar du här. 


Klockan 07.00 ...., tittar jag ut genom sängkammarfönstret.
Det har snöat .., inga mängder ., och det är kallare än vanligt.


Vid 8 - tiden är detta vad jag ser: pv skrapar bilrutorna och ska sedan ge sig iväg till Ringenäs för att få några timmars träningspass innan Vasaloppet nästa söndag. Ja, såklart kommer han att träna även i Sälen, men att åka skidor är nog det bästa herr pensionatsvärden vet, så ..., ja, då blir det så här.


Kring 9.00 ..., på väg in i köket.
Passerar hemköpskalendern och det var ju tur att friherrinnan var uppmärksam än undertecknad, för här har jag skrivit upp fel tid för arbetskamratens begravning. Köket i gula huset är inte det minsta modernt, men duger bra.


Kring 10.00 står jag vid diskbänken och slänger ett öga genom fönstret.
Physalisbladen går rakt in i mitt hjärta. Stjälkarna har stått i vatten hela vintern .., rotsystemet är som ett garnnystan. Och så är månadens räkningar betalda. Härligt!


Vid 11.00 ..., har pv kommit hem från skidåkandet .., jag fixar kaffe och så ska vi slå oss ned ute på altanen i trädgårdsstolarna. Det är som vårvinter hemma i Malå i februari, mars.
Och i stotra trätunnan gömmer sig olika sorters timjan.
Bidar sin tid, kanske.


Vid 12.00 ..., dricker vi kaffe utanför husknuten - i söderläge - och efteråt får Nelly besöka hårfrissan, som är jag. Så värst snyggt blir det inte, men det får gå.


Kl. 13.00 har pv börjat packa sin resväska. Ja, den som tittar in här förstår väl vad som är på gång.


Kl. 14.00 börjar jag med fisksoppan och efter ett tag ringer jag friherrinnan och lockar henne .., jo, hon vill gärna komma. Musslor i skal ska också i. Saknas gör kolja som jag tycker är så gott, men det fanns ingen färsk sån i  affären.


Vid 15.00 går jag in i vardagsrummet och ser lillpigan ligga ihopkurad som en liten plutt.
Världens finaste är hon. Och på söndag får hon träffa sin Riktiga Matte och Husse igen!


Klockan 16.00 har jag fullt upp med middagen och vid halv fem kommer friherrinnan och när klockan är kring 17.00, då äter vi fisksoppa.


Klockan 18.00 har pv satt igång med att baka såväl matbröd som gifflar.
Gifflarna blir överjordiskt goda!


Kring 19.00-tiden tittar jag på Gokväll hos SVT. Ja, jag är sextiotre år.
Kvällens gäst är det före detta nyhetsankaret Ulf Wallgren och om och om igen säger jag ..., "men ååå, vilken sympatisk människa han verkar vara!" Så lugn och trygg och vänlig!


Klockan 20.00 tar jag på mig den nyinköpta koftan som jag föll pladask för.
Så len och mjuk!
Så ofattbart enkel!
I min barndom hade jag en nästan-likadan-kofta; den var ljusblå i bomull och hade som guldiga runda knappar med en fördjupning i mitten. Ungefär som salta pastiller. Jag älskade den koftan och det kommer jag att göra med den här också!

Nu är klockan nio och vi har följt med i På Spåret och jag är hysteriskt trött och den sämsta Efit-deltagaren som finns .., jag hinner liksom inte med!

I morgon ska jag arbeta tillsammans med Joakim; jo, men det blir nog bra.
Trevlig helg till er alla!

18 kommentarer:

Versch sa...

Här i Östergötland är det mest barmark vilket inte gör mig något. Med lite sol ute så kommer vårkänslorna. :)
Önskar dig en fortsatt bra dag, kommer säkerligen kika in igen lite senare idag.

Elisabet. sa...

Versch: vi hade barmark fram till igår och det hade mer än gärna fått vara så fortsättningsvis. Fastän uppvuxen i Lappland är jag ingen vän av snö ,-) Tack som tittade in!

Vonkis sa...

Ja jägarns, det är ju snart dags för vasaloppet. Beundrar verkligen de som åker loppet.
Hoppas dagen blir bra hos er trots snön på marken.

Evas blogg sa...

Heja pv! Visst kan du blogga i Sälen? Så man får lite uppdateringar. Här har vintern kommit nu, det har snöat en hel del och mer ska det komma. Nu när det ändå kunde få bli vår. Men jag är övertygad om att det blir som vanligt, snö ända till i slutet av april.

Micke sa...

Tittar in i det gula huset.
Skidor var det längesedan jag åkte..

Ariella sa...

Hej Kikar in på din morgon

Bloggblad sa...

Här strålar solen i iskall vind. Ingen snö. Och jag längtar efter mina långa stavpromenader, hostan är efterhängsen och bihålorna hakar på... Jag inser ju att jag borde ha legat hemma och vilat i onsdags i stället för att dra igång så mycket adrenalin, men... nej, jag har svårt att ringa återbud.

Det blev återbud till kalaset i morgon - fast från värden... som åkt på en mängd komplikationer efter en större hjärtoperation från vilken han egentligen borde ha varit återställd. I skenet av det jätteproblemet känns min förkylning ganska liten. Fast... jag hade inte åkt dit ändå och hostat.

Bloggblad sa...

Men... servetter till Vasaloppet?

Elisabet. sa...

Bloggblad: vi ska ju vara i stugan i en vecka och pv vill väl ha nåt tjusigt att torka munnen med ...,-).

Elisabet. sa...

Evas blogg: jodå, det ska nog gå bra! Men vi är många om laddkontakterna ,-)

Micke: du ser ut att ha det skönt där i värmen!

Bloggblad: här hostas det också och man blir nästan galen! Fick hostmedicin utskrivet, men det vete sjutton om det hjälper ... Krya på dig!

Ariella: hej på dig du och tack som tittade in!

Evas blogg sa...

Vilken fin kofta! Hittade du några skor?

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag!

Bloggblad sa...

Ok! Då förstår jag. Lite stil och klass ska det ju vara ändå :)

Jag slocknade flera gånger vid teven... men nu när jag får sova? hm...

Elisabet. sa...

Evas blogg: jodå, i garderoben! Härliga boots som jag glömt att jag hade!
Efwa - Medea: tack som tittade in!
Bloggblad: just det ...,-)

Annika S sa...

Hej kikar in på din EFIT, pv får gärna komma hem till mig och baka också :-)

/Annika
https://auroraaurum.wordpress.com/

Versch sa...

Kikar in igen för att se resten av din dag.
Måste bara säga, vilken bedårande liten hund.

Elisabet. sa...

Annika S: jag funderar allvarligt på att starta leasing av honom när han går i pension ,-) Lägger ut telefonnummer för bokning om några år.

Versch: ja, hon är underbar! Det är egentligen dottern och mågens hund, men så arbetade dom utomlands ett drygt år och då var Nelly hos oss och vi ville absolut inte lämna tillbaka henne. Nu är hon och Harry (hund nr 2) bästa vänner och ligger nära-nära-nära varandra på soffan.

Anni sa...

Vilket underbart EFIT-inlägg, jag sitter här och ler när jag läst klart!
Tur att det finns de som gillar snö, min karl och yngste son packar för sportlov idag. Jag åker inte med ...