lördag 7 januari 2017

En vanlig lördag ...


Det hade kunnat vara en bild från idag, men det är det inte.
Den dagen bilden togs var det inget snöblask och i stället för en kompakt grå himmel, var den så där blåaktig, som den är hemma i februari eller mars, då, när solen börjar värma.

Och det är pv:s sista lediga dagar.
Nu är jullovet över.
Nästa ledighet är sportlovet och veckan därpå åker vi till Sälen.
Själv njuter jag av ledig helg.

Vad gör man då?
Tja, man tittar på Tour de Ski - med stort eller litet s -, lagar fisksoppa som ska bli till middag (tillsammans med friherrinnan) .., rensar bort alla notiser som kommer upp i mobilen och förstör sinnesron alldeles. Det första man ser på morgonen är "kvinna yxmördad", alternativt "gruppvåldtäkt i Sundsvall", alternativt "en död i bilolycka för en timme sedan", alternativt "mordbrand i flervåningshus".
Till sist får jag nog; jag känner att hjärnan fullkomligt översvämmas av elände och jag tänker på alla barn som växer upp nu och hur galen den här världen har blivit - eller så är det så att vi får reda på det - och dessutom i realtid.

Tv-serien Skam?
Nej, jag sträcktittade på hur många avsnitt som helst och nu blir det en liten paus.
Eller en lång.

Läser DN och ett roligt kåseri av Carin Ståhlberg och kommer på mig själv med att skratta högt i soffan. Och sen dödsannonserna. Nu verkar det vara människor födda på 30-talet som tackar för sig, men även människor födda ungefär samtidigt som min mamma, det vill säga, på 20-talet! Tänk, så gamla vi blir numera!

Pv, han rättar naturkunskapsprov .., nelly har fått lunch i form av laxpudding med utgånget datum .., sigge ligger ihopkurad i korgstolen .., det droppar på fönsterblecket .., harry sover på soffan och amaryllisen har fyra blommor.
Det är så det ser ut här i det gula huset, en gråmulen dag i januari 2017.