fredag 21 oktober 2016

En bra dag ....


Torsdag.
Andra lediga dagen av tre.
Friherrinnan har frågat om jag vill följa med till Falkenberg och just det gör vi .., parkerar på Torget och skiljs åt för en stund .., jag tittar in i en presentaffär där det vimlar av dofttvålar och ljus och allehanda små prylar - hittar inget - men fastnar för en annonstavla som är lite annorlunda och tar några bilder.


Sen till Slöinge där vi beslutar oss för att ta en fika på Solhaga Bageri.
Där, bakom disken, står Karin.
Så här varmt leende är hon alltid när man kommer dit och ni kan tro att man själv blir glad och varm i hjärtat av att se henne!
Vi dricker kaffe (som ser oerhört svagt ut .., men det visar sig att just så ska det vara, det är nån exklusiv rostning och då tycker vi förstås att det genast smakar bättre ..) och det är varmt där inne, ja, varmt och skönt och på gränsen till lite julkänsla.


Vid bordet intill sitter två unga män med jackor där det står MIO möbler och kanske har dom lunch.
Pojkarna har samma slags kaffe som vi, men har dessutom mjölk i sina koppar och vi förstår ingenting, men kan det då smaka det minsta lilla kaffe?
"Jodå, det är jättegott!" säger pojkarna unisont.

På Matöppet i Slöinge hämtar jag ut bokpaketet som jag längtat så efter.
Det är Sven Teglunds alster; ni vet, han "Promenader och utflykter" i Luleå, ja, nu har han sammanställt sina mamma Siris dagböcker - från 1992 till 2010 - och jag tycker att det är så intressant; som att få öppna en dörr på glänt och titta in i en annan människas liv.

I mitten av boken finns bilder av Svens akvareller där han målat av Siris virkade dukar och det är  i alla fall för mig - ett mirakel, detta att man kan måla så det ser så verkligt ut!



Och väl hemkommen lägger jag mig raklång på soffan Ektorp och sträckläser boken.
Det ska man nog inte göra, kanske ta den mera pö om pö, men jag tycket att det är så intressant att få följa med denna för mig obekanta kvinna - Siri Teglund - på hennes resa genom livet, må så vara att det var på sluttampen och sedan hon blivit änka.

En dagbok skriven av en för mig helt obekant kvinna ...?
Kan det verkligen ..?

Ja, det kan det.

Detta att bli gammal, ensam och räkna dagens telefonsamtal .., att ha yrsel och öronsus och känna att marken gungar - på mer än ett sätt - att få följa med i det där livet som pågår där utanför.
Och alla små noteringar i kanten - "Stor olycka i Amerika" - (11:e september), eller "Kjell ringt tala om att det hänt svår olycka på färjan till Tallin, Stockholm, 800 människor. Moster Rut och jag varit på sjukkassan Modo, men var inte öppet, drack kaffe hos mig".


Och Siri virkar dukar och pannlappar och ger bort till vänner och bekanta och till personalen på det gruppboende där hon så småningom flyttar in. Hon lär sig namnen på personalen och skriver sedan i sin dagbok: "Flicka Karin varit handlat åt mig. Tack hon fick duk av mig Välsigna henne Jesus. Fernando in med medesin kl.6.25 Välsigna honom Jesus. Jag fick näsblod ikväll 1/2 8."


Och här ett utdrag från pv:s mamma Gunvors årsdagbok ..."Jag ringde Nisse. Ringde Gösta" .., dessa så viktiga telefonsamtal!

Ja, det blev en bra dag och kväll och nu är det den sista lediga dagen av tre, sen väntar heltjobb, nu tillsammans med Hampus, men det blir säkert bra. Hampus, som själv spelar fotboll, tillbringade en helt i London och gick på fotbollsmatch och tittade på Chelsea - Leicester och om detta fick han berätta när vi träffades i kassan. Och gott rakvatten har han alltid, denne tjugoåring.



Har tagit in doftrankan som vi fick i present i fjolsomras av pv:s faster och farbror i Skåne. Sommartid får den bo i växthuset och det är inte klokt hur den blommar och doftar, men nu, här inne i huset, brukar den snabbt bli sig själv igen.
Nåja, fantastiskt så länge det varar!

 

3 kommentarer:

Rexxie sa...

Jag gav bort mitt ex i födelsedagspresent till mamma som fyller år i morgon.

Vet du vad "kaffe ÖA" betyder? Hon skriver det vid flera tillfällen...

Elisabet. sa...

Rexxie: säkert lokaltidningen? Örnsköldsviks Allehanda eller nåt sånt?

mossfolk sa...

Det låter som en bok jag skulle kunna fastna i... Men så tänker jag att på sätt och vis är det lite samma stuk som bloggläsandet -en glimt av en annan människas liv.
Fantastiskt målat. Hade du inte skrivit något hade jag tagit för givet att det var fotografier på dukarna.