måndag 12 september 2016

Ny vecka, ny giv ....


Som vanligt eftermiddagspass på jobbet igår.
Kamperade med underbart rara Elin (som snart åker till London och blir borta ett par månader .., buuuuuhu!) och det var full fart mest hela tiden. Vi turas om med kassajobbet och när man sen är uppe på golvet, ja, då finns det precis hur mycket som helst att göra!

Kolonialvagnar töms på varor (mest godis), frukt och mejeri fylls på, Sia-glass i stooora lass får hamna i frysen (högtrycket ..),. det är kassaräkning, röjning av kontoret, brödvagnen som ska göras, värsta hyllan frontas(den med krossade tomater, bönor, rödbetor etc) och en sväng vid kaffe och gryner hinns med .., kassabanden och pantmaskinen blir rengjorda .., tidningar buntas och returneras (skrivs in i datorn .. hur många returer det är) .., ja, och så är det förstås då kassan.

Elin har arbetat hos i ett par år nu och är en klippa. Först sommarjobb, sen helgjobb och nu på mer än heltid. Och oändligt många timmar har även Hampus och Erik nu när delar av personalen har semester! Vilka ungdomar!

När det nu varit så otroligt fint väder, har många sommarstugeägare stannat kvar eller återvänt och nu skulle det grillas nere på stranden! Grillkol och briketter samsades på kassabandet och en man hade läst på sociala medier om detta med att lägga kassapinnen raklång - inte på tvären -, så det testade han.

"Ser du ..., nu har jag gjort på det nya viset ..!" sa mannen.

Ja, ja .., det är väl den sortens revolution vi sysslar med i det här landet - vi lägger kassapinnen åt ett annat håll - tänkte jag och log för mig själv.


Kom hem vid halv nio och då bjöd pv på himmelskt goda lammfärsbiffar, vår egenodlade potatis (bara sååå god!) cch till detta friherrinnans hemkokta rönnbärsgelé. Jag kan säga att detta var inget annat än ren och skär  l y c k a.

Ute på altanen har "Blomman för dagen" - som knappt blommat på hela sommaren - fått spader och blommar alldeles hejdlöst! Och titta, så många knoppar!


Ute på ett bord på altanen har jag den här skålen, fylld med snäckskal från stranden i Ugglarp.
Där brukar jag även ha värmeljus.
Oj, oj, vad skatorna har sprätt omkring snäckorna i sin jakt på stearin, något som för herr eller fru Skata uppenbarligen är lika gott som vad lammfärsbiffar är för mig!
Så här ser det ut var morgon.


Under helgen har den idoge pv ägnat sig åt att sätta in två nya fönster.
Härligt! Båda är mindre än dom tidigare och mycket finare! 
Jo, det känns bra.

Och nu är det ny vecka.
Ledig onsdag och helgen.
Torsdag arbetar jag förmiddag.

Igår hade jag en kund i kassan som plötsligt sa ..."har du varit hemma i Malå nåt i sommar?"
Kunden - en man i 25-årsåldern - hade handlat i affären förra sommaren och då hade vi pratat om Västerbotten i allmänhet och Skellefteå (där han vuxit upp, ja, egentligen i Sjöbotten) och Malå i synnerhet.

Senare, när jag var på väg hem, upptäckte jag ett missat samtal från Anne-Marie på jobbet.
"Ja, men du förstår, det var en man från Malå som hade chans på tio miljoner i Bingolotto!" sa hon, men hade såklart glömt namnet ,-)

Och Hillary Clinton har drabbats av lunginflammation och ska samtidigt driva en presidentkampanj och jag minns hur sjuk pv var i vintras då han drabbats av samma elände. Jag undrar jag hur det ska gå. Att Donald Trump ska vinna valet i USA, känns som värsta skräck-scenariot. 



5 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Att Trump vinner är jag inställd på sedan länge. Tänker att det blir lättare att hantera det som förberedd :)

Bert Bodin sa...

Håller med om Trumpscenariot. Skräck.
Å andra sidan måste väl en människa få ha lunginflammation.
Å tredje sidan .... Det är väl märkligt att det där "drömlandet" (spår av ironi kan finnas) inte ska kunna få fram några vettiga kandidater till sin högsta post. Den enda de haft de senaste 50 åren är väl Obama. Resten har varit skräp.

Men vi är ju frälsta.

Anonym sa...

Nej, Gud bevare oss för Trump. Hade nog satt en peng på Sanders, men han börjar väl bli i äldsta laget. Från det ena till det andra har jag "Blomman för dagen" på balkongväggen, den himmelsblå, och bladen är stora och fina, men inte en enda blomma! Och nu börjar det bli kallare på nätterna. :-/ Det är första gången det händer.

Elisabet. sa...

Steel City Anna och Bert Bodin: ja, det kanske är så man ska göra, förbereda sig på det värsta.

norbergianblue: han verkade för bra för att vara sann! Men han kanske har väckt nånting till liv ...

Anonym sa...

Jag bara älskar dina bloggar, ju längre ju bättre, och är dom jättelånga får man ju medalj om man läser till slutet. Kram/Anne i Mantorp