onsdag 28 september 2016

Ledig dag ...


"Regnet kommer vid två i natt, så det är lika så gott att du stänger fönstret ...", säger pv när vi går i säng. Han litar nästan till fullo på SMHI. När klockan är kvart i två kommer verkligen regnet och några timmar senare ger han sig av till jobbet; cyklandes.

Själv kör jag till affären vid sjutiden för att hämta min mobil som blev kvarglömd igår.
Varför så tidigt? Jo, för om jag har förlagt den i själva butiken, kanske den hamnar lite galet, alltså vill jag vara där innan vi har öppnat. Oj, så glad den blir när "matte" kommer! Alldeles ensam har den legat i omklädningsrummet, bland fleecejackor, rödvitrutiga skjortor som aldrig kommit till användning, en gammal hårtork, upphittade paraplyer och hemköpströjor som blivit kvar.

Sen hemåt.
Till min förvåning är det alldeles ljummet ute; underbara milda och salttyngda vindar .., det är det absolut bästa jag vet och jag svänger ner till havet och tar några bilder och det blåser friskt, skummet yr och sjöfåglar flaxar hit och dit i vinden!
Och när jag står där med kameran i handen blir jag tio år igen och sitter nere vid sjön i Malå .., jag sitter uppflugen på sommarstugans räcke och låtsas att jag rider på prärien och frihetskänslan är total.
Det är doften som gör det!
Jo, det är så det är.

På väg hem igen - den där lilla biten längs Ejdervägen -, möter jag en skuttande råbock och på gräsmattan en stor och tjock padda som tar sin tillflykt under altanen, den som en gång var en dansbana.

Och nu hemma.
Kaffe och nygräddat bröd .., två hundar i en soffa och sigge nilsson ihopkurad på en av köksstolarna och med min ylletröja som underlag.
Det känns tryggt och bra.



1 kommentar:

Jessica sa...

Låter som en toppenmorgon ❤️
Själv är jag också ledig. Sen stundar 5 arbetsdagar.