onsdag 15 juni 2016

En lapp på dörren ....


Det var som om luften pyste ur såväl kropp som själ igår.
En timme innan det var dags att cykla till affären, låg jag på soffan Ektorp och drog djupa andetag. Att tänka sig att arbeta till klockan nio, det kändes närapå omöjligt.
Noll energi!

Men jag cyklade iväg och såg lupiner och blommande fläder .., hörde en tupp gala i Särdal och log åt smålammen (som inte längre är så små) som skuttade omkring borta vid kvarnen.

Massor med kunder i affären!
Och åtta grå plastlådor med veckotidningar som skulle tas om hand och såklart nästan lika många returer .., och en enorm laddning med tobak som väntade på att plockas in och ny tobaksbeställning skulle göras (jag stod i kassan, det var Malin som skötte den biten) och när klockan var halv sju drack jag kaffe och svängde efteråt förbi charken och gjorde tummen upp till nya tösen Saga som ska arbeta hos oss i sommar; nitton år ung och så fylld av energi!

Det tog henne bara två dagar att lära sig göra fina paket (när det köps skivat pålägg, t.ex) och ett äldre par kom till kassan och berömde charkpersonalen som - utan att tveka - värmt upp pajbitar åt paret som nu skulle ha picknick på stranden.

"Så tjänstvilliga flickor!" sa kvinnan och log varmt.

Förutom Saga arbetade Pernilla bland korvar och skinkor.
Hon är tjugonio år och vikarierar för Gunilla som varit sjukskriven i mer än ett års tid och hon (P) känns trygg och säker och har alltid ett leende på läpparna! Ååå, vad jag tycker om henne!

Tryggve och Jette.

Och just som jag stod vid kassan dök den här långe mannen upp, log och sa ..."känner du igen mig?"
Jovisst!
Det var ju Tryggve som i fjolsomras övernattade hos oss här i det gula huset. Tryggve som kom in i affären och undrade var man lämpligast kunde slå upp ett tält och jag sa att du kan tälta på vår tomt, eller vi har ju Hildas rum, där kan du ligga.

Så här gick det till.


"Ja, mamma och jag är på väg till Danmark och svängde förbi ert hus, men ingen var hemma, sån tur att du jobbade ...", sa Tryggve leende.

Tänk, vad små möten kan göra!
Jag kände mig så glad efteråt .., den där kraftlösheten susade liksom iväg bara!

Och nu stundar tre lediga dagar .., och glädjen över att Island klarade oavgjort mot Portugal singlar ännu omkring i kroppen .., och detta är pv:s sista arbetsdag innan han har semester.

Idag ska vi äta fisk.
Mums, så härligt!



3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

När är det nu ni åker iväg till vänstertrafiken i Skottland?

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elisabet. sa...

Bert: vi kör upp till Sthlm på midsommardagen och flyget går sen tidigt dagen därpå, på söndagen alltså.