fredag 15 januari 2016

En födelsedag ...



Så mycket värme, omtanke och kärlek det blev!

Och allra mest gladde detta .., en liten pyttepyttefilm som kom via rymden från Ulf Bergström i Malå, ni vet, han som sammanställer bilder och filmer som människor hemma skickar till honom.

Nu hade han upptäckt några bildrutor där det stod "Ann-Gerd Nilsson med liten dotter".
Året skulle vara 1956 och då borde jag alltså ha varit två och ett halvt år.

Jag har nästan inte en enda bild och absolut inte någon filmsnutt från min barndom.

Och det ska säga, att jag har nog tittat på detta säkert hundra gånger.

(Musiken lade jag själv till).

Tack du underbare Ulf!

//Ps. Jag har legat däckat precis hela dagen, febrig och likblek, men har nu vaknat till liv. Kanske blir det ändå ett slut på eländet? Knappt någon hosta nu i alla fall. Halleluja! Ds.

13 kommentarer:

Anita sa...

Fina, goa Elisabet. Det var länge sedan jag tittade in på din blogg nu. Jag läser hur förkyld och hostig du är. Jag hoppas verkligen att du blir frisk snart! Tänk på att du snart (om några veckor eller så...) kan doppa tårna i ditt älskade hav igen! :)

Grattis förresten på din födelsedag! Vill skicka dig en stor go´kram och allt det bästa till dig!

Anita

Anita sa...

PS. Vilken mysig liten film med dig! :) Så kul att få!

Anonym sa...

Söt liten tjej

Evas blogg sa...

Vilken underbar liten film. Och nog syns det att det är du, lika charmig då som nu. Kram.

Bert Bodin sa...

Får jag lov att gratulera i efterskott?

Grattis!

Elisabet. sa...

Anita: tack snälla, rara!

Eva: och det rådde tydligen ingen hungersnöd i Malå heller ,-)

Bert: det får du! Tack snälla!

Anonym sa...

Fin liten filmsnutt! Det är stor skillnad mot dem som växer upp nu och får hela sin barndom dokumenterad både kors och tvärs, på kort och film. "Här har du ditt liv" - om du orkar se på allt... ellem

Babsan sa...

Måste kännas i ❤️ Att få se denna film.Finns inte många kort på mig från min uppväxt.Så synd.Särskilt nu när vi har barnbarn.Finns mycket av mig i Noelle.......

bettankax sa...

Underbar filmsnutt :) Himla go unge och din Mor så vackert leende.

Elisabet. sa...

ellem och Babsan: hos oss är det så - och kanske är det så hos många andra - att den första dokumenterades från dag 1 ...., det var album hit och dit och första ordet osv. Barn 2 var något mindre fotograferad (men då hade vi diabilder ...), Anders ..., ja, inget om när han började gå och sånt, men ganska mycket bilder ändå ,-)

Om mig själv fanns ett väldigt slitet album från födseln. Vikt och sånt, men just inte så mycket mera. Men roligast var ju att få se mamma så ung!

bettankax: ja, visst var hon fin! Jag blev så glad! Och hon ser lycklig ut.

Eva i Tyresö sa...

Underbart med filmen! Du är dig lik. Tänk att få se sin unga mamma en gång till.Kraaam

Ruta Ett sa...

Men så roligt för dig att få en liten film från din barndom! Gullig tös och vacker mamma!

Steel City Anna sa...

Grattis till bade fodelsedag och film :)