fredag 1 januari 2016

Det här med målbilder, ja ....


Jo, jag brukar börja ganska tidigt med att längta till sommarens ledighet.
Idag har jag suttit vid datorn och hamnat i såväl Cornwall som Skottland.

En vill till havet, en till bergen.

Och jag tittar på självhushåll (nej, jag tycker om att sätta mig vid ett dukat bord; det är halva nöjet av semestern), tänker att Bed & Breakfast är som allra bäst och jag läser omdömen från andra resenärer.

I Newquay i Cornwall hittar jag ett fint boende.
Ägarna får beröm för sin vänlighet. Och lakanen är rena och servicen fin.

Så här skriver en gäst, man skulle kunna tro att det var jag själv .., här flödar superlativen ,-)

This has got to be one of the best b&b's around. Our room was very spacious. The deco was simply gorgeous and the attention to detail was amazing. In the morning we came down to a wonderfully cooked breakfast which kept us going for hours. They made our stay in Newquay the best ever 


Men det här med målbilder, gäller det bara resor?
Nej.

Till exempel röjde vi på östra sidan av huset nu på morgonen.
Tvättstugan är fixad (men för hur länge ..?) , garaget väntar på sin tur.
Uterummet?
Lillstugan?

Och så har man ju förstås målbilder som gäller den egna personen.
Just det, ja.


Så länge åker jag till jobbet.
Ajöken, sa fröken.''

(Och Lillan i Cornwall .., vad har du för tips att komma med när det gäller din bit av England?)

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Ja, nog har man bott på en del b&b i England, alltid. Eller rättare sagt mest i Wales. Hamnade i rum med speglar i taket. Hm!!? Eller med heltäckningsmatta i badrummet. Också hm, hm ... För att inte tala om ett rum där man knappt hittade sängen, för att matta, tapeter, sängöverkast och gardiner hade samma mönster, nämligen storblommigt. Det var som ett epilepsianfall.

Härligt resmål i alla fall.

Cecilia N sa...

Jag var på ridläger en gång på en gård utanför Launceston. En tid innan hade jag läst Värdshuset Jamaica och då sett att Launceston figurerade där. Det var spännande.
Och på någon av utflykterna med den gamla bussen som vi hade tillgång till så stannade vi till vid värdshuset Jamaica.

Plymouth är en stor stad som hade en saluhall. Där köpte jag en persika som jag skulle kunna bli elisabet-lyrisk över.
Där finns även "Mayflower steps" (som vi skrev en diktamen om, ety det var kombinerat språk och ridning på det där lägret), varifrån många emigrerade till Amerika.

För övrigt vill jag rekommendera Terese Cristianssons vinterprogram!

Evas blogg sa...

Utanför Fort William i the Highlands bodde vi på det finna lilla B&B In at Ardgour. Enkla rum men dush och toalett på rummet. Ett mycket trevligt par som ägde det. I samma hus fanns bypuben, hur trevlig som helst. Och ska ni till Skottland tycker jag att Edinburgh är den optimala storstaden. Iofs många kullerstensgator men en härlig gammal stad med fin atmosfär.

Elisabet. sa...

Bert i Luleå: jo, så är det förstås, men jag har själv bott på alldeles ljuvliga B&B och så finns det ju ändå omdömen från andra resenärer, man får väl hoppas att det stämmer någorlunda.

Eva på Frösön: oh, så jag minns det där lilla boendet, du hade en fönsterbild därifrån!

Cecilia N: underbart berättat!!

Tredje året i Hjo sa...

Jag håller mig till Frankrike, där hotellen är enkla och frukosten fransk. Vilket innebär cafe au lait, baguette och en croissant. Vad merkan man begära?

Elisabet. sa...

Tredje året i Hjo: men du förstår, jag tillhör den del av mänskligheten som inte har läst franska och för mig är det en enorm bonus att kunna föra ett samtal med människor dit jag kommer. Den brittiska frukosten kanske inte är höjden av sinnlighet, men det går det med 😉.