onsdag 18 november 2015

Spridda skurar ....

Lite till vänster om stegen i Tylössand ...

Igår.

Gråmulen dag .., lite duggregn .., och mellan varven uppehåll.
Det var tänkt att vi skulle ta ett hastigt dopp i Steninge, men vågorna slog över hela piren och bara tanken på att ramla i stenskravlet kändes inte alltför uppmuntrande, så vi beslöt att inställa det hela.
Men den tredje badkompisen föreslog handikappbadet i Tylösand.
Nja, sa friherrinnan, hon var nämligen bortbjuden och skulle inte hinna.
Ja, okej då, sa jag.


Det tar väl en tio minuter kanske att köra till Tylösand och själva handikappbadet påminde om Solviksbadet hemma i Malå. En liten glänta .., en halvmånformad strandremsa och så en stor cementerad brygga eller vad man ska kalla det, med en stege ner till direkt-djupa-havet.



Där var välordnat och fint och man kan tydligen följa en snorkelled, det hade jag ingen som helst aningen om!


Men det blåste friskt .., den som har god syn ser hur vågorna slår upp över stenarna.
Badkompisen - en oförfärad madame från Österbotten - tog ett fast tag om "relingen" och gick nerför trappan (den är såphal! ropade hon) och doppade sig.

Själv tog jag det piano.
Den där ledstången satt löst och när jag kommit lite mer än halvvägs, slog vågorna över hela mig, över huvudet och rubbet och jag vågade inte gå längre ner, av rädsla att tappa balansen och segla iväg nånstans.

Och jag saknade friherrinnan.
Det hade känts tryggt att ha henne där.

Sen blev det arbete från två till åtta.
Stressigt - stressigt!
Bäst var ögonblicket när Nellie tittade in. Nellie sommarjobbade i charken och gjorde det med den äran .., så rar och go och fin. Nu kom hon fram och surrade när jag stod vid postavdelningen och jag frågade hur hon hade det och hon sa att åååå, hon var så nervös, ty idag, just idag onsdag, ska hon flyga till Zermatt i Schweiz och där börja arbeta på en restaurang, så där som många svenska ungdomar gör.

Jag böjde mig fram, drog henne intill mig och gav henne en lååååååång kram och sa att det kommer att gå bra och när hon sa "Bettan, jag är så glad att du var här idag ...", så kände jag hur svårt det blev att prata.

Ååå, alla dessa fina, underbara ungdomar som på ett sätt har känts som mina små kycklingar!


Sen fotbollen och all glädjen med den!
Och nu morgon och ledig dag.

Skrollar mig fram på Instagram och blir inutivarm av den här bilden, men den stämmer liksom inte för mig. För mamma var det mest bara sorg och elände. Allt som hon inte fick ihop i huvudet .., den där röran som hon så ofta pratade om till en början. Men man  ö n s k a r  ju att det kunde vara så där.
Så länge.


Tittar på morgon-tv.
Dricker kaffe.
Drar väckarklockan som har stannat på tre.
Och pratar med sonen som igår tillbringade drygt sex timmar hos tatueraren Mika.
Resultatet syns här ovanför och jag tycker att denne Mika är rena konstnären!
Att jag själv inte vill ha tauteringar, ja, det är en sak, men detta tycker jag är så bra gjort!


På min mammas sida har vi samiskt påbrå - det har väl nästan alla hemifrån, mer eller mindre - och när jag ser bilden på Anders arm, så tänker jag på min mammas mormor - i mitten på bilden -.
Som ni ser har vi inga halsar i den här släkten; ja, somliga.


Det hade för övrigt inte jag heller ...

Och nu är det alltså ledig dag och jag ska laga fisksoppa och grannarna Gun och Göran ska äta middag med oss och på det hela taget känns det bra.

Ha nu en riktigt, riktigt fin dag alla rara bloggvänner!

2 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag är ingen "vän av tatueringar" men jisses så snygg den där var!!

AP sa...

Bilden nar du inte har ngn hals mamma ar sa underbar sa man danar! Sa gullig!!!!!!!