onsdag 9 september 2015

Streck hit och dit ....


Då: mamma som sitter ute i trädgårdsfåtöljen och tittar mot himlen .., med den högra handen skymmer hon solljuset  och så utbrister hon:."Eliza, Eliza, skynda dig och kom, nån har ritat kors streck på himlen!"
(Andra gånger ser hon apor i våra äppelträd, eller blir rädd för den stora flocken med hästar som kommer rusande mot henne och hon skyndar sig in i huset. Stänger dörren noga. Gömmer sig.)


Nu: kanske tio år senare .., sitter jag hos friherrinnan och äter frukost/brunch och förundras över alla streck på himlen .., härs och tvärs och huller om buller! Ute till havs, långt borta mot horisonten, ser vi segelbåtar på väg söderut.

Och hon som är befriad från plu-nummer och datumkoll, bjuder på nybakat bröd och allehanda pålägg .., ja, det är som den finaste hotellfrukost!


Sen hemåt.
Tar hundarna (med nyklippta klor) på promenad.
Alldeles vid garaget, där bakom staketet, hör jag grannen Gun pyssla med sina salladslådor.
Det är dom som ska flytta.
Inte salladslådorna, utan Gun och hennes man.
Nelly springer in bakom staketet och hälsar lite .., sen går vi på promenad och möter två försiktigt jamande kattungar borta vid det ena vita huset, det som kommer efter "polska ambassaden".

Nu är klockan halv ett.
Jag har suttit ute tillsammans med tre hundar och gjort  i n g e n t i n g.
Vattnat blommor, det är allt.
Och jag har tänkt på den rumänske tiggaren som sitter utanför affären där jag arbetar.
Dag ut och dag in sitter han där, till synes uppgiven.
Less.
Döless!
Så även idag.

Är det någon som har erbjudit honom husrum?
Eller pengar?
Eller kläder?
Inte jag.
Men jag har bidragit till Röda Korset, Läkarmissionen och UNHCR.
Och lagt ett bidrag till katthemmet.
Hur går det nu för alla tiggare från Rumänien?
Räknas dom?
Sånt kan man tänka på.
Och få dåligt samvete.

Nu blir det bad i havet.



1 kommentar:

mossfolk sa...

När jag var nere till affären idag stod det en kvinna och pratade med den äldre damen som sitter och tigger utanför. Jag snappade bara upp fragment, men kvinnan stod och förklarade att hon skänkt pengar till flyktingarna. "Det är flera miljoner som kommer till Europa!" sa hon med eftertryck.
"Jaja jaja" sade den tiggande damen och nickade. Jag är inte säker på att hon alls förstod vad de pratade om.