måndag 7 september 2015

Idag är det Efit ....
Det blir bilder fram till klockan tre, då jag åker på jobbet. Resten pytsas in senare ikväll.
Andra som är med och visar sin dag, hittar du här. 
Varmt välkomna till er som tittar in!


Klockan 7.00 har jag varit vaken i en timmes tid och jag har kelat med två svarta hundar som legat nära, nära mig och jag har pratat med äldsta dottern på väg hem från nattjobbet bland små-små-små-babysar. Mitt oerhört sexiga cellbesnattlinne är ännu på plats och borde bytas ut, men det är ju såååå mjukt och gosigt!"  


Klockan 8.00 går jag ut och hämtar kaffepannan som blivit kvar på altanen över natten.
Tar en sväng förbi plommonträdet och konstaterar att det nog blir marmelad till pv även i år.
Finns där en frukt godare än ett fräscht plommon?


Vid 9-tiden hänger jag tvätt och ser hur det gula huset speglar sig i växthuset.
I år blev skörden dålig; mest tomater. Knappt en enda gurka, två vitlökar avled hastigt.
Men chili kommer vi att kunna exportera!


Vid 10-tiden tar jag hundarna, alla tre, och går på johanssonrundan. 
Det är då man passerar Fabrikör Johanssons villa med elektriskt styrd grind, larmanordingar och hög stenmur .., och man förundras över att där aldrig syns till någon enda människa.
Men små fjärilar bryr sig inte i att där är tillbommat och att tillträde är förbjudet; dom fladdrar glatt omkring på den tämligen vildvuxna ängen nedanför huset. 
Det hedrar fabrikören att där fick bli en rufsig äng och inte en stel rabatt. 


Vid 11-tiden tar jag bilen och kör till Steninge för ett förmiddagsdopp.
"Friherrinnan" ansluter och vi förbereder oss på att det kan vara kyligt i vattnet.
Det är det också; kanske sexton, sjutton grader, men oj, så ljuvligt skönt!! 
Efteråt blir det kaffe och en himmelsk liten kaka vid väggen hos bagerskan. 


Vid 12-tiden har jag vattnat i växthuset. 
Där finns en doftranka som inte alls har trivts inomhus, men vips, när den kom ut, ja, som den har blommat! Och doftar! Här har jag precis kommit in i hallen. Den något fuktiga handduken är ännu virad runt magarna, det gäller att hålla kvar  k ä n s l a n  så länge som möjligt.
Och ja, vi borde verkligen skaffa en ny hallmatta.


Ja, ni kan gott få se hur vacker den är, doftrankan!


Vid 13-tiden har jag sopat golvet (jodå, det finns människor som fortfarande använder sopkvast!), diskat bort, duschat, tvättat håret, städat badrummet, slängt några mattor i maskinen och torkat av arbetsbänken. Det är då jag ser pippin som jag köpte på marknaden i Accra, Ghana, i början av sommaren. Ofta tänker jag på den resan; vilket underbart äventyr det var! 


Vid 14-tiden .., tar jag in all tvätt som torkat i vinden. 
Det är inte ofta vi har likadana påslakan i sängen, pv och jag själv. 
Nästa gång vi renbäddar händer det! 

Och nu blir det uppehåll i flera timmar!
Om några minuter susar jag iväg till affären, för arbete till åtta-noll-noll-piiiiip,.

Resumé ....
Nej, jag glömde min mobil hemma och kameran också, så några fler bilder blev det inte.
Jag tar med den idag i stället och kör från två och framåt, så får det hänga ihop :)

18 kommentarer:

Gurkiss sa...

Hej :)

Kikar din dag så här långt :)
Åååh plommon mums det som är sååå gott :)

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Elisabet. sa...

Gurkiss: det gäller bara att norpa dem innan masken gör det :) Tack som tittade in!

Eva i Tyresö sa...

Härligt med plommon!
Tänk så snabbt det blir plommonhöst!
Nu har D rest tillbaka till Järna! Men hu så svårt att åka hemifrån.
Han ville stanna flera veckor sa han.

Ariella sa...

Hej!
Kikar in på din morgon

Bert Bodin sa...

Men alltså. .... Vad är det där för mysko fabrikör. Pågår någon sorts tillverkning bakom stängda glas, eller har han likt vitlöken "hastigt avlidit"?

Ruta Ett sa...

Jag tycker det är så märkligt med fabrikörens hus - att det aldrig syns en enda människa. Undrar så vad som försigår därinne; hemliga möten, nattliga övningar av något slag, så att man sover bort hela dagarna eller....kanske ingenting alls.

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: ja, hjälp. så underbart det är med plommon! Bästa frukten enligt mitt sätt att se det!

Ariella: tack för titten!

Ruta Ett och Bert: så här är det .., fabrikören bor själv i en herrgårdsliknande byggnad flera mil härifrån, kanske sju? I det här huset har vi ALDRIG sett nån form av liv, annat än av trädgårdsfolk eller andra som arbetar åt honom. Han har även ett stort fritidshus med hänförande utsikt nån kilometer härifrån, på vägen till Steninge, där ser man heller aldrig någon människa och där är avspärrat med kedjor så ingen kan köra in på gården.
Kanske har han dom här båda som nån slags investeringar?

Gurkiss sa...

Hej :)

Kikar in till dig igen :)
Härligt med ett dopp :) Dock kallt *hua*

Vi har också planterat chili och tomater i år :)
En tomat har vi än så länge bara kunnat äta..

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Elisabet. sa...

Gurkiss: tomater har vi många av .., det blir nog ketchuptillverkning hos oss!

Ulrika sa...

Nja. Jag nöjer mig nog med mina tre dopp i år. Nu börjar det bli väl kallt i luften. Vattentemperaturen spelar inte lika stor roll tycker jag.
Men, 3 dopp på en och samma sommar är rekord så det är ju inte så illa. :-D

Elisabet. sa...

Ulrika: man behöver ju inte bada alls om man inte känner för det. För mig är det en livsnödvändighet, jo, jag tror faktiskt det :) Hur jag än mår, så mår jag bättre efter ett dopp i havet. Eller i en sjö.

annannan sa...

Vadå kyligt? 16 grader är det varmaste jag badat i hittills i år. Jag ska tacka min lyckliga stjärna om jag får uppleva 17 innan det vänder ner igen.

AP sa...

Iaf två som kommenterat som inte investerar i fastigheter då vilda spekulationer pågår eller är så förundrad över att svinrika ägaren med mängder av fastigheter inte syns till ������

Frolic-Eirin sa...

Takk for titten....
Nå lurer jeg også på hva som foregår i huset...

Anna sa...

Du är modig du! Här är det badat färdigt för i år. Ändå är jag ingen badkruka direkt, 6 dopp hann jag med :D

// Anna

Micke sa...

Varit och kollat lite.. igår med ;)

sinneskatten sa...

Du var mig en hurtig en, bada nu....
Kan bara säga att sopborsten är en fantastisk uppfinning, används ofta här hos mig.

Elisabet. sa...

sinneskatten: men det var då det .., idag bangade jag ur ,)