onsdag 12 augusti 2015

Igår i kassan ....

En man och kvinna från Syrien, tror jag.
Kvinnan i rosa sjalett runt huvudet och de allra vackraste ögon.
Mannen hade glasögon, var i 45-50-årsåldern kanske och hade sådan otrolig pondus.
Kommer han in någon fler gång, ska jag fråga om han är läkare?
Nej, inte för att läkare självklart har pondus, men en del har det.
Jag lovar att berätta vad svaret blir - om det kommer något -.

Och så en annan en kund som jag aldrig tidigare sett.
Oj, han var från Israel!
Det är minsann inte ofta man har kunder därifrån.

Carl-Olof längst till vänster. Alltid välklädd.

Och så några tyska turister.
För tio, tjugo år sedan var det nästan omöjligt att prata engelska med tyska turister, nu, kan man knappt höra var dom kommer ifrån, så bra är engelskan. Somliga har lärt sig svenska fraser och försöker så gott det går, allt medan jag krumelurar mig fram på skoltyskan - ära vare Carl-Olof Sjölund -, vår lärare i högstadiet!

På det hela taget blev det en trivsam arbetsdag.
Dom sista timmarna kamperade jag med fina M som tidigare arbetat inom hemtjänsten.
Sååå ung, men så lugn och trygg och jag undrar verkligen vad som skulle kunna få henne stressad?

Idag är det ledig dag.

Ps. Jag kom - framför allt när jag slutat skolan -, att tycka så oerhört mycket om denne Carl-Olof, läraren i tyska och engelska! Och när jag någon gång i slutet av 80-talet kontaktade en man som suttit i ett koncentrationsläger och undrade om han kunde tänka sig att komma till Malå och för skolans elever vittna om vad som hänt - och mannen tackade ja -, ringde jag bums till Carl-Olof som satt i fullmäktige (för FP)och frågade om han trodde att kommunen hade möjlighet att ställa upp med ekonomisk ersättning för resor osv. Jodå, det ordnade Carl-Olof bums! (Jag borde förstås ha gått andra vägen, först frågat kommunen, men jag var så ivrig ,-).
Bilden har jag lånat från malåsidan som sköts så eminent av Ulf Bergström hemma i Malå. Ds.


2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Tänk vad vissa lärare har gjort avtryck i ens liv. Jag minns några väldigt tydligt och andra har bara försvunnit i välsignad glömska.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: jo, så är det verkligen! Nu har jag ju inte haft nån längre skolgång, men Carl-Olof satte avtryck. Under skoltiden vet jag inte om jag hade förstånd att inse hur duktig han var :)
Sen har man ju haft andra, sämre exemplar. Min lågstadiefröken har säkerligen satt spår i mängder av elever ...., hu, så sträng hon var!