måndag 10 augusti 2015

Dag 1 .... 
eller man får alltid börja om ...


Morgonpromenad med harry och nelly och nelly blir överlycklig när hon upptäcker att grannen Göran - det är han som sitter t.v. på bilden - sitter nere hos Ecke och reder ut nät. Ecke är nästan blind, men följer mer än gärna ut och fiskar. I båten och på tomten känner han sig hemma.

Några plattfiskar, eller är det möjligen krabbor, rör sig i den nät-tjorv som ligger på marken.
Åååå, detta är värre än mitt hår! tänker jag.

En spade, en grep och en kratta blir till reda-ut-nät-ställning. 
Det här är män som varit med förr. 


På bordet där jag nu har min dator och sitter och knattrar iväg bokstäver, ligger en DN från i helgen.
Kanske från igår? 

"Jaha, nu har min kusins man skrivit igen ...", säger pv när han har läst det här som handlar om ortsnamn och jag läser också smajlar för mig själv. 

Hemma, utanför Malå, finns såväl Bockträsk, Kåtaträsk, Sexträsk som Mensträsk. 

Jag skulle inte vilja bo i någon av byarna. 

Möjligen Bockträsk. 
Inte i Runkarp heller. 

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Eller Kukasjärvi. ;-)

Elisabet. sa...

Bert: finns det verkligen!?

Rexxie sa...

Ack, du klentrogna!

Kukasjärvi ligger i Kalix...

https://goo.gl/xEaMkb

Elisabet. sa...

Rexxie: tur att man inte bor där ,-)

Elisabet. sa...

Fast det kanske uttalas "kokkasjärvi"?