torsdag 11 februari 2010

Tanken var ...



... att jag skulle ta bilen och köra en sväng .., kanske till Steninge eller Falkenberg.

Inte för någon särskild anledning, mer som bara för att komma ut.

Men pensionatsvärden har glömt struntade blankt i att backa ner Saaben till vägen och jag skrapar rutorna noga och föser bort vassa snökanter .., ty jag vill inte att det ska bli som sist, när jag fastnade i snödrivan, så där halvvägs vid målet.

Och så sätter jag mig i bilen, startar motorn och vänder mig om för att ha koll.

Då inser jag vad som är problemet!

Volvon, den var låg baktill och hade stor bakruta = inga som helst problem att backa nerför en slänt.

Saab 9.5 är som en ankstjärt baktill och när jag vänder mig om, ser jag bara en blå himmel.

Ja, men sidospeglarna då ..? tänker ni förstås.

Jovisst, men allt är vitt .., jag får inga tydliga konturer och minst av allt har jag lust att vara med om att bilen tippar på sidan och hamnar nere i slänt-svackan.

På sidan.

Så .., det blir ingen utflykt till vare sig Falkenberg eller Steninge.

Jag blir hemmavid.

Brygger en kopp kaffe och sätter mig ute på stentrappan och vänder ansiktet mot solen.

Det går det med.

(För övrigt skickar solfångarna in 110-gradigt vatten i tankarna. Nu blir nog pv glad!)

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ungefär som förra veckan när Per fick gå ut i shorts och backa rätt...

Här är det minus 6 grader men strålande sol. Dock vill jag inte inta kaffet på den vanliga baksideskaffeplatsen - trappen är helt begravd under snö.

Nu piper klockan att sopprötterna är färdigkokta. Rotfruktsoppa med ingefära - det bästa jag kan tänka mig! Speciellt med en klick kräm-fräs i.

Elisabet. sa...

Bloggblad: nåja, jag satt inte där så länge .., fem minuter kanske ..-)

Rexxie sa...

110 grader? Då är det något som exploderar snart...

Elisabet. sa...

Rexxie: ,-)

Ja, inte idag i alla fall .-)

Anonym sa...

Lugn och fin Rexxie. Det är inte vatten i det som kommer från taket. Det är en spritblandning, som dessutom är trycksatt, så det är inte flyga i luften.
PV

Turtlan sa...

KAnske kan PV backa upp bilen när han kommer hem.... så Du kan köra framåt nerför?

Skulle det fungera?

Turtlan som inte fixar backa så br med hjälp av bara sidobackspeglarna....

Matildas fikarum sa...

Laga i ordning en flaska röd saft och gå sedan ut och droppa den i snön längsmed kanterna på uppfarten, på så sätt blir det tydligt att se vart du ska även om du använder sidobackspeglarna.