måndag 8 februari 2010

Snart är slutet nära ...


Ill: Norman Rockwell.

... ja, i alla fall för sigge nilssons dagar som Riktig Kattherre.

Fyra månader till kanske.

Därefter vankas besök hos herr eller fru Veterinären.


"Ack, ta mig härifrån!" tror jag att han tänkte.

Och ni som har varit med ett tag här på sidan, ni minns kanske den här bilden?

Jo, det var den dagen när pElle blev av med familjelyckan.

En deppigare katt hade jag väl aldrig skådat.

Där satt han vid ytterdörren och nog tycktes det som om livet hade tagit slut för honom.

Titta på kroppsspråket!

5 kommentarer:

cruella sa...

Han ser inte ens ut som en katt.

Elisabet. sa...

cruella: ,-)
Han var verkligen deppig ....

Monet sa...

Nu skulle jag vilja veta: vad tycker man i Sverige om att sterilisera en hund. En TIK, inte hanhund?

Här i Frankrike görs det regelmässigt, precis som i USA. Och det är inget konstigt med det. Vår lilla toypudel Dessi, nu över året, löper nu för andra gången och om en vecka ska vi till veterinären för att diskutera ev. operation.

Ska vi, ska vi inte? Hussen är tveksam och tror att det slår sig på temperamentet (för tidigt hundklimakterium?).

Å andra sidan klarade han inte att vara med om operationen av maffiga Maine Coonhankatten som förblev sitt sanna jag också efter detta. (Och tyckte det var mycket svårt att fatta detta beslut). Inget depp hos katten Birk som hos pElle.

Gör man det här för sig egen skull eller möjlighen för djurens?

Och varför verkar det vara ett enklare beslut när det gäller katter än hundar?

cruella sa...

Monet, man hör ALDRIG talas om kastrering av tikar här. Det vågar jag påstå utan att vara hundmänniska. Och jag tror att man gör det mest för sin egen skull om man gör det. Löptikar är besvärliga i sig, hanhundarna i grannskapet får spelet.

När det gäller utekatter är det ju självklart - gör man det INTE blir en massa kattungar som ingen vill ha.

Kolla upp eventuella medicinska konsekvenser såsom ökad cancerrisk.

Elisabet. sa...

Monet: ja, och jag har faktiskt ingen som helst aning hur det förhåller sig i detta.

Min pappa hade kennel och av den anledningen var det förstås inte ens tal om att sterilisera tikarna .-)