fredag 23 juni 2017

Midsommarafton 2017 ....


Och jag plockar in lite midsommarbilder från bloggen.
Det här var den första midsommaraftonen som jag firade tillsammans med pv .., vi gick i Samlad Tropp längs Kärrvägen ner mot ängen där själva firandet skulle hålla hus och jag kände mig nåt så vanvettigt obekväm och gick allra sist i ledet.
Varför?
Ja, säg det.
Kanske för att det där hade varit en tradition i många herrans år och jag var ny i sällskapet och det kändes ungefär som om jag skulle ha hoppat in i Vaktparadens marsch utan lov.
Året var 2009.


En annan midsommarafton, 1992.
Mina barns pappa och jag bor då hemma i Malå och ska vara ett äkta par i ytterligare elva år.
Det här blir vår sista midsommarafton i Malå, men det vet jag inte när jag skriver dagbok.
Till middag äter vi fiskpinnar med stuvad spenat och längst uppe i högra hörnet har jag
varje dag noterat (ritat) hur många ägg hönorna producerat.
Den dagen får vi ett enda ägg och det tappar Anders i backen.
Och Anna var sölig och Anders vägrade äta mat, men sen blev allt bra.
Förmodligen arbetade Tommy.


I gamla Norran-kalendrar kan jag konstatera att jag ofta var ledig midsommarafton, men arbetade dagen därpå, vilket är mindre lustigt. Så många bakfulla människor  (oftast män).., så mycket spritångor.., så många rör med Treo som säljs!


En enda midsommar hinner jag fira tillsammans med pv:s mamma Gunvor.
Det var 2009 och det var då vi spatserade i Samlad Tropp.


Viking Göransson, pv:s pappa, honom hann jag aldrig träffa.
Det är väl från den sidan av släkten som all musikalitet kommer; Viking spelade inte bara dragspel, utan även banjo, mandolin och gitarr! Även Vikings syster Maj-Britt har  fått den gåvan!
Numera tillhör dragspelet Kajsa - sondotter till Viking - och säg vilket instrument hon inte trakterar!


Året efter att min pappa hade dött, skriver mamma så här på midsommardagen.
Och jag ler åt hennes humor.
Först citerar hon fritt ur minnet en dikt:

"Det liv är ej längst som längst har varit, 
den levat längst som fyllde livet bäst.
Den är ej rikast som mest har sparat, 
nej, den är rikast som har givit mest.

Har just försökt att leva upp till den där dikten.
Varit på posten och betalat ut cirka 2000:-."


Letar midsommarbilder från bloggen; bilder som vänliga bloggvänner bidragit med.
Kanske var det "det bästa"?
Den här kom susande från Barbro i Uppsala och visar när hennes barnbarn dansar med sin morfar; det är han som har ljus jacka.
Ååå, så jag älskar den bilden!


Och Turtlan med sin urledhoppade axel (som nu är på plats), hon bidrog något år med en midsommarstång från sommarstugan!  Å, så härligt! Och lite på sniskan, men ändå så fin, ja, kanske var det en dagen-efter-stång?
Och tänk .., att i den sjön har jag simmat!

Idag blir det ett stillsamt firande, som alltid.
Alldeles nyss åkte den sista skruven in i det nylagda altangolvet och det är frukost på gång och DN väntar och från tv:n hörs Theresa May prata .., allt medan en geting (eller ett bi) surrar omkring här intill mig.

En riktigt, riktigt fin Midsommar önskar jag er alla!




4 kommentarer:

Anonym sa...

En härlig midsommar önskas du och de dina också.
Strax åker jag till Nykil och förlustar mig ett par timmar med barn och barnbarn.
Kram/Anne i Mantorp

Anonym sa...

Ja nu är jag hemma igen från Gammelkil. Som färsk östgöte är det baske mig inte lätt att veta var man är. ;-)
Densamma som ovan

Elisabet. sa...

Anne i Mantorp: men glad att du hittade hem ,-)

Turtlan sa...

Läser ikapp bloggar denna fina junikväll. Å vad hittar jag då om inte en bild från mig. Så glad jag blir! Så fin och så lätt sne stång. I år blev det ingen sån skapelse så bilden påminner om hur kul det är att fixa till en egen liten midsommarstång. Tack tack för att bilden fick vara med på ett hörn!!!

Axeln, ja sen bättrar på sig bra. T o m så jag glömmer bort göra mina sjukgymnastövningar (säg inget till min sjukgymnast...,)