torsdag 15 juni 2017

Äntligen ...!


Innan pv träffade mig, ja, då ägnade han ungefär fyra veckor varje sommar med att segla.
Ofta i Bohuslän, men också på andra ställen.
Sen kom jag in i bilden (inget sommarlov, bara tre veckors sommarledighet) och vår katt Sigge Nilsson, sen dök Harry upp, växthuset .., och sist av allt Nelly.
Det där med seglatser, tycktes långt borta.

Men i sommar ska den i alla fall i sjön och även om det kanske inte blir några längre äventyr, så har den lämnat tomten! Nu ska den få bo tillsammans med andra - säkert jättetjusiga båtar - i Skallkrokens hamn i Haverdal. Nåväl, pv som har seglat i hela sitt liv nästan, bryr sig inte i utanpåverk, han är lika glad i sin båt ändå.


Kranbilsägaren heter Mattias och påminner väldigt om min kusin Mats i Dikanäs.
Trygg.
Lugn.
Och jag frågar och frågar och han berättar; ja, det är så himla intressant att ta del av andra människors vardag och yrkesliv, allra helst när det är långt ifrån ens egen tillvaro!

Han berättar om kranbilen (5 miljoner kostar den!!!), att det är en Volvo, att själva kranen är tillverkad i Österrike och att arbetsuppgifterna varierar i det oändliga.

"Vuxenlego" skriver Mattias på sin hemsida.

Enda dagen lyfter man upp delar till ett hus, nästa ska en storvuxen soffa hissas upp i luften och på något sätt krånglas in den vägen och nu på morgonen så var det alltså pv:s båt.


Bilen är så glänsande och fin och bara fem månader gammal!


Jag frågar om han har vuxit upp med det här jobbet; om hans pappa sysslat med samma sak.
Nej, inte alls.
Mamma var lärare och pappan .., ja, det kommer jag inte ihåg, men han var i alla fall inte chaufför.


Ordning och reda är det också.
Herr kranbilsägaren visar sig vara Kräfta och har höger tumme upp. 


Och här står vi, en rehabmadame och en semestrande mattelärare, tillika smålänning.
Åtminstone en av oss är nog överlycklig idag .., och ser fram emot dagar till havs.

3 kommentarer:

Turtlan sa...

Grattis PV! En lyckodag gissar jag!

Här är det "ombytta roller". M som hela sitt vuxna liv drömt om en egen båt slog till och köpte det när han blev "singel". Illa kvickt också! Sen gick det några år och jag dök upp. Min sjövana var roddbåten på stugan och stora eller små färjeturer ungefär. Men det var ju bara att gilla läget och det gick ju bra. Riktigt kul och framförallt det där att vara ute i naturen och på sjön hela dygnet. Nu åker jag gladeligen med på båtmässor och dylikt.

Så det kan bli tvärtom också :-)

Ligger båten i sjön nu?

Turtlan sa...

Just det, jag har ju t o m tagit förarbevis för båt!

Wow heller hur!

Eva i Tyresö sa...

Grattis Pv nu blir det nog lite segla av i alla fall!?