måndag 6 mars 2017

Bilder från en vecka i Dalarna ....


En alldeles underbar vecka har vi haft i landet Dalarna. Nej, jag ska inte trötta ut er (det har jag redan gjort på Instagram) med miljoner skidåkarbilder, så jag gör en lite blandad sammanfattning bara.
Spridda skurar.
Minnesbilder som jag ska bevara i något av alla hjärtats små rum.
Så där som dom stoooora snötyngda granarna utanför köksfönstret ..., och ekorrarna som hoppade mellan grenarna och snön som då singlade ner.


Eller den där ljuvliga kaffeburken som jag hittade i antikaffären nere i Sälens centrum!


Den här gången fick vi påhälsning av Emil och hans kompis sedan evigheter - Nicole -.
Dom kom med tåg och buss och förgyllde tre hela dagar hos oss.
Oj, så det spelades kort .., backgammon (Emil och pv) och Rumibit; ett slags tärningsspel som Anna och Nicole ägnade timmar åt! Och så "Trettioett" förstås.


En sak är säker: när jag går i pension ska jag köpa mig en riktig kamera, en sån som jag en gång i världen hade. Den här bilden tog Anders.


Och den här också.


Tre dagar i slalombackarna hann Emil och Nicole med.
Sååå roligt att dom kom upp och hälsade på!
Underbart med ungdomar i huset!


Och Anders flickvän Maja gjorde oss också sällskap!
Maja är Stenbock och precis som pv talar hon småländska.
Sååå fin och rar är hon!
(Och Maja och pv firade förstås "fössta tossdagen i mass!)

I väntan på pv som åkt från Evertsberg ...

Att komma in i en idrottstokig och tävlingsinriktad familj kan inte vara det enklaste.
Pv hade erbjudit Maja plats i stafettlaget, men nu hade hon ju inte stått på längdskidor på många, många år och efter några dagars träning i spåren runt Sälen .., och som hon själv uttryckte det: "ja, jag har i alla fall inspekterat snön på nära håll ..." - tog hon sig an utmaningen och tackade ja till att ta den sista sträckan i stafettvasan. Nitton kilometer för en som knappt stått på skidor, men har ett jäkla pannben och tåga!


Jodå, hon fixade det med den äran och eftersom hon hade sista-sträckan, fick hon ta hand om lagets medaljer och här är det Anna som får sin.




Ja, lite mera skidåkning får det bli ,-)
Anna åkte för första gången alla de nio milen - hon valde Öppet Spår på måndagen på söndagen.
I Evertsberg såg hon aningen sliten ut, men i Oxberg började vi fundera om - och i så fall var - hon fått fatt i dunderhonung!
En så glad och sprallig madame ..., och är man i Oxberg har man ju ändå åkt i flera mil! 
Underbart var det att se henne så lycklig!


Igår skingrades flocken och jag blev ensam kvar i Dalarna.
Nu skulle pv åka Vasaloppet.
Anna tog som vanligt på sig "skjutsa-pv-till-startplatsen-på-morgonen" och vid tretiden steg han upp, vid fyra åkte dom iväg och sen blev det till att städa ut stugan och så, när dom övriga givit sig av söderut, ägnade jag dagen åt att sitta i bilen och i snigelfart följa loppet till målet i Mora.
Åtta-nio kilometer i timmen .., ibland hann vi upp i svindlande fjorton km/h ..., ja, då man har gott om tid att tänka på livet i allmänhet och vasaloppet i synnerhet.

Tack och lov för sportradion .., där var det såväl 5-mil i Finland som rapporter från Vasaloppet förstås och mot en ganska blå himmel syntes polishelikoptrar ..., jag såg en bilkrock vid Hökberg och på många ställen ser man åkarna i spåret - en bit från vägen - och man konstaterar att nästan alla stak-åker och man hör hejarop från tappra åskådare.



Stannade till i Evertsberg och hann småprata lite med pv som kom åkande i sin röda dress, ja, som en tomtegubbe! Han var också pigg och glad!
Köpte mig en hamburgare .., svishade 20:- till idrottsföreningen som tack för excellent p-plats (vilken fantastisk logistik det är när det gäller Vasaloppet) och så rastade jag hundarna.

Kontrollen i Evertsberg ...

Och jag fascinerades storligen av den fullkomligt eminente speakern som galant bytte mellan svenska, tyska och franska när han hälsade åkarna välkomna till Evertsberg och "varsågoda, här finns blåbärssoppa och bullar, ta god tid på er och njut av resans gång!" och vi var många som bara stod där och lyssnade till denne man som var som GJORD för sitt uppdrag.

En vakt stod i närheten och jag frågade efter namnet på speakern.
Jo, det visade sig att han heter Jonas Andersson, är gammal skidåkare och är fem år äldre än jag själv, det vill säga, sextioåtta år. Fantastisk var han!
Här kan man läsa om denne man.


Här väcks det minnen från barndomen .... och jag minns ljudet när skidorna rasade mot marken, när det blåste.


Och nog kommer jag att minnas inutivärmen när man ser att ens barn är lyckliga.
Två människor som funnit varandra och tycks ha så roligt tillsammans.
En är tjugosex, den andra trettio.


Anslagstavlor hittade jag lite här och där.
Den här satt i bibliotekets foajé i Mora.

Utsikten från bilen ..., i timmar satt jag här!

Åååå, det blev en lååång dag igår!
Uppstigning vid sex när jag bakade frukostbröd .. , städning av stugan .., och så detta att åka längs spåret och vid tvåtiden var jag framme i Mora och efter en bra stunds letande efter p-plats, upptäckte jag en liten lucka på parkeringen nära gågatan. Helt perfekt!
Där satt jag i två och en halv timme och väntade på pv som var färdig nån gång efter fem och sen blev det raka spåret hemåt.

Av naturliga orsaker (någon var trött efter dagens skidåkning) tog jag dom första tre timmarna vid ratten.., därefter tog pv vid .., så jag igen och då kom ett förfärligt snöfall på tvären (i Västergötland och på slätterna drevade det ordentligt på vägen!) och så tog pv vid på slutet.
Åååå, så trötta vi var när vi körde igenom Göteborg!

Nåväl hemma igen vid halv två kvart över två kanske .., och sigge mötte oss och nelly skuttade sååå glatt på gräsmattan och vi bara stööööp i säng och knappt tre timmar senare skulle pv upp och iväg till jobbet!
Nej, han cyklade inte; han tog bilen.


Upptäckte att blommorna dragit iväg .., och nu på morgonen har jag konstaterat att det vimlar av snödroppar lite här och där .., på köksbordet stod en friherrinnebuket där hon hälsade oss välkomna hem .., och nu ska jag göra mig morgonkaffe och hoppas på att min necessär är i bilen som pv har på jobbet, för här är den i alla fall inte.

Sedvanlig medaljutdelning förstås till den som orkat läsa allt detta!
Hej och hå!

9 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Tänkte på er där i bilen på vägen hem. Inte kul!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, det var hemskt! Det drevade igen och snön kom farande österifrån och ÄNDÅ fanns det bilister som bara tok-körde förbi och inte är det underligt att det blir olyckor. Jag stannade till flera gånger och släppte fram dom som hade mera bråttom ...,och att sikten var i det närmaste obefintlig brydde man sig inte om.
Ett oräkneligt antal plogbilar var i farten långt in på natten .., såna som tar hela vägbanan och då förstår du, då kommer två långtradare och ska köra om .., det var så horribelt så det var inte klokt!

Kattis sa...

Tack, för att du delar med dig! :)

Lena i Östersund sa...

Tack för att du delar med dej säjer även jag!

Bloggblad sa...

Vilken tur att allt blev bra och lyckat! Jag blev ju lite orolig där ett tag när det blev tyst. Jag har tagit bort instagram annars hade jag förstått...

Jag kom ju inte in i en sportfamilj (bortsett från att maken soffsportar framför teven) utan i en båtfamilj. Det var nog bättre för mig.

Fast... jag älskar att åka skidor. Eller: älskade. Det har varit så lite snö de senaste åren att jag inte har skaffat nya skidor - de gamla pjäxorna har torkat ihop, stavarna är borta... alltså, dem jag går med är nya och avsedda för gång! Säkert har jag inte samma snits på skidåkningen som förr, så det är nog lika bra att jag i tankarna ser mig svischa fram snabbt i spåren...

Elisabet. sa...

Kattis och Lena i Östersund: tack som uthärdade!

Bloggblad: det finns ingen wi-fi i stugan, så mitt mobilsurfande sträckte sig till Instagram och snabbt var då min "pott" avverkad.
Men allt går. Och ganska skönt att bara vara just där och då.
Facebook är jag allt mindre ofta på; då jag blir så dödens less på alla annonser och "Nu ska vi se vilka som är mina riktiga vänner .., kopiera dessa rader ..." och annat. Men andra retar sig väl på annat ,-)
Hela veckan blev lyckad. Att bo tillsammans åtta personer och sedan sex i en liten stuga, det kan ju fresta på, men det går bra. Skönt sen att komma hem till sitt eget.

Anonym sa...

Ordningen är återställd, äntligen. Har ju inte fått min dagliga dos Elisabet för det var först igår kväll jag såg att du har använt dig av instagram i veckan.
Kram/Anne i Mantorp

Babsan sa...

Härlig läsning icanlig ordning😘

Jessica sa...

Härligt att läsa! <3