tisdag 27 december 2016

Tisdag ....


Dricker kaffe och tittar på Gomorron Sverige i SVT och när den här bilden tas, har det diskuterats beroendet av nikotin. Eller egentligen är det den inbjudne mannen i mitten som pratar och pratar och pratar. Först får kvinnan säga nånting i ungefär 24 sekunder, därefter tar mannen vid och surrar i fem minuter (!), men så måste ju kvinnan få lite plats - det börjar bli pinsamt det här -, jo, i 26 sekunder kan hon få berätta om hjälplinjer för den som vill sluta röka, sen avbryts hon bryskt.
Då är det slut på det hela. Hon hade lika gärna kunnat resa sig upp och lämna bordet.


Så här ser det ut nere i lilla hamnen i dag.
Tre båtar ligger ännu i vattnet och en av dem har en smålänning som kapten.
Lite längre bort - i själva gattet mellan hamnen och öppet vatten - slår meterhöga vågor upp mot piren eller mot klipphällarna.
Där det blåser som mest, syns stora flockar av fiskmåsar som åker hit och dit i vinden!
Kanske grumlas vattnet upp av bottenslam och kanske finns där då extra mycket godis till frukost till hungriga fåglar?

På väg hem stannar jag till vid hästhagen och ropar på den där raggiga krabaten som just då står dold inne i vindskjulet.

"Kom får du smaka på äppelbitar!" säger jag.

Jodå, då kommer han genast lullande och där blir vi stående en stund och han tar så försiktigt äppelbitarna från min öppna hand och jag tänker att detta med en varm mule mot ens hud .., det är ändå så ljuvligt sinnligt.



Och så har jag pratat med arbetskamraten Gunilla.
Oj, så glad hon var!
Om man inte är frisk och kry, då kan ren och skär lycka vara detta att få hjälp med att duscha!

"Å, Bettan, det var så underbart!" säger hon och jag hör leendet genom luren.

Två gånger per vecka får hon njuta av en dusch.

Det kan man tänka på, när man själv gör precis som man vill.

Inga kommentarer: