tisdag 13 december 2016

Sankta Lucia ....


Uppstigning vid halv sju och klockan åtta var det dags att samlas hos friherrinnan för lussefrukost.
Det var Magnus och Bodil, Anne-Marie från charken, Carina (mejeriet) och jag själv.
Och där stod självaste lucian - precis som på bilden som togs för ett tre år sedan då samma friherrinna ännu var i tjänst och då hade ordnat luciafrukost i personalrummet.

Det blev kokta ägg, risgrynsgröt, leverpastej, julskinka, hembakat bröd och lite annat smått och gott och där satt vi sedan och småpratade i någon timmes tid eller mera - jag fick åka hem tidigare då sotaren ska komma, men ännu inte har dykt upp -.

En härlig morgon blev det!


Och har vi tur blir det så här fint även idag.
Bilden togs igår vid halvtretiden; jag skulle visa Ingela i Malå hur ljust det ännu var ute, men det syns egentligen inte, men det var i alla fall fullt dagsljus.
Och tänk .., snart vänder det!
Även om vi inte märker det på en gång, så bara känslan att vi vet att det i alla fall inte blir mörkare .., ååå, så ljuvligt!

Ungefär så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ingen dålig luciafrukost. Rena julbordet. Fick nöja mig med tv2.s luciamorgon från Varberg 0ch en lussekatt, och det gick inte heller av för hackor. Och så sjöng Cecilia Vennersten Benny Anderssons "En skrift i snön". Bara en sån sak! Ha det gott.

mossfolk sa...

Det låter supertrevligt och väldans juligt! Här slog vi på stort och åt frukost framför luciamorgonen på teve. Fantastiskt fint i år tyckte jag.