lördag 1 oktober 2016

Ledig lördag ....

Ståpaddelövningar ...

Vad gör man då?
Jo, man hämtar sin på jobbet kvarglömda mobil och småpratar lite med Marie som är i charken ..., och sen åker man hemåt och ordnar frukost, allt medan pensionatsvärden kämpar med att få loss dörrkarmen - en ny ytterdörr ska komma på plats - och alldeles enkelt är det inte.
När jag kommer och frågar hur det går, säger han att många fula ord har singlat runt i hallen och han har klämt sig på fingrarna och det har varit blodvite.
Men inget flimmer.

Och så blir det Skördemarknad vid Särdals kvarn .., jag köper olikfärgade morötter som ska ingå i dagens middag .., och på väg tillbaka - friherrinnan gör mig sällskap - beslutar vi oss för att ta det första oktoberdoppet. Tack och lov att baddräkten ligger redo i baksätet!

Det är ju totalt meningslöst att skriva att "det var helt underbart!", för det är ju jämt!

Några unga kvinnor kämpar för att lära sig att stå och paddla och en av dem ropar till oss .., "det är faktiskt svårare än man tror!", men det kan jag säga, att nåt annat trodde jag minsann inte heller!


Hur väl minns jag inte mina egna försök till surfande och då hade man ändå ett stag att hålla sig i.
Med vinden tog man sig långt, men stört omöjligt var det för mig att ta mig hem igen!
Bilden är från 80-talet någon gång, ja, på den tiden låren var någorlunda fasta.
Det var då Tommy fick bogsera mig i land.


Badet, ja.
Enorma mängder med tång har blåst in över land och lagt sig som en tjock, mjuk matta längs piren!
Ni kan tro att där vimlar av flugor och oj, så mycket mat sädesärlorna ska hitta, alldeles gratis!



Nu har räcket på vänster sida av piren tagits ner för vintern och vi går med pytte-försiktiga steg fram till stegen (det röda på bilden) och då är liksom räddningen där! Usch, man kan halka och slå sig halvt eller helt ihjäl, ja, om det vill sig illa, ty där är alger och tång på betongen och friherrinnan säger att faktiskt borde vi ta med oss en rotborste och skura den ren.

Hur varmt eller kallt det var?
Tja .., kanske sexton grader.

Man kanske skulle ha blivit operationssköterska ....?

Efter detta blir det lunch - potatis/purjolökssoppa - present av friherrinnan när jag en kväll svängde förbi med varor från affären .., och pv åker in till stan för att handla virke.
Själv röjer jag ute vid trappan/bron .., plockar upp rockwool, gipsbitar, trä och byggplast .., krattar bort .., lägger alla verktyg på ett grönt bord som pv en gång snickrat ihop .., det liknar nästan en operationssal.
Så dammsuger jag hallen och övervåningen, städar badrummet där uppe och slänger lakan i maskinen.

Sen tycker jag att det får räcka.
Men se pv .., han kämpar på och den här sidan klickas upp med ojämna mellanrum.

2 kommentarer:

AP sa...

ÅÅÅÅÅÅ så fin du är på bilden när du "försöker" surfa! SUPERFIN! Världens bästa och finaste mamma!

Bloggblad sa...

Nu har jag scrollat och läst ifatt. Det är alltid så roligt och positivt att läsa din blogg.