torsdag 19 maj 2016

En torsdag ....

Slöinge vårdcentral som fick vara kvar.

I två veckors tid har jag haft bekymmer med något slags eksem i nacken - jag tror själv att det beror på hårfärgningsmedlet (ja, ni behöver inte spä på eländet med att säga hur dumt det är ,-) - och nu har det blivit näst intill outhärdligt. I min mobil har jag en bild som visar hur det såg ut igårkväll.

Så jag åker till Slöinge där man kan få en snabbtid med en läkare, max tio minuter.
Väntrummet är nästan tomt. Vilken otrolig skillnad mot för i vintras när det alltid var ont om lediga platser i soffan och fåtöljerna!

Tulpaner av plast. Ja, jag köpa det också.

En av anledningarna till att jag bytte från Getinge till Slöinge vårdcentral, det var att väntrummet var så trivsamt. Ååå, visst .., jag inser att det är så fånigt så det är inte sant, men så var det.
Att sitta i akutens väntrum på Halmstad lasarett, ja, det är mer trivsamt på ett begravningskontor .., och här känns det annorlunda. Ja, jag förstår att ett akutväntrum inte ska mana till trivsel, men ändå.

Och efter en stund kommer fler patienter.
Alla är äldre och hälsar vänligt.
Hej, hej!
Godmorgon!
Oj, så fint väder det tycks bli!
Många tycks känna varandra sen förut.


En enda läkare är i tjänst idag; det är till honom jag kommer.
Han är aningen  äldre, men inte så mycket äldre och har redan gått i pension, men hoppar in när det behövs.  Det känns tryggt med en som varit med ett tag och jag får slå mig ned på en stol och han tittar på min nacke och på öronen och ögonen och jag ser att han själv har röda ögon, kanske är han också allergisk?
Och jo, jag får ta en bild av hans händer, men han vill inte ha sitt namn på nätet.
Vi kan låtsas att han heter Olle. Eller Ulf.

Sen åker jag till apoteket i Getinge och hämtar ut en salva som heter Betnovar och så köper jag mer ögondroppar.
Tänk, att bara detta .., själva vetskapen att klådan kanske lindras, gör att allt känns lugnare.



I som ett glädjerus svänger jag Solhaga Bageri och köper ett bröd.
Där utanför står en tunna med vatten ....


Och så hemåt igen.
Passerar illandes gula rapsfält och ser kor och hästar ..., svänger in på gården och hör hundarna vråla av glädje. Matte kommer!!

Naturen är som Edens Lustgård just nu.
På gräsmattan ligger drivor av vita körsbärsblommor .., och nu är det äppelträdets tur.
Tänk, att av så fina blommor blir det  ä p  p l e n! Det är ju som trolleri!


Tar av mig kläderna .., duschar länge (jag har smort in med såväl Idominsalva som ringblommesalva .., allt för att få huden mjukare, nu ska det bort!) och sen blir det Betnovar på och jag gör kaffe och tar mig en macka .., sitter i loppisfåtöljen och tittar på ännu ett av alla mat/bakprogram (man spyr snart!); här är det en ung dansk man som besöker ön Skye i Skottland och försöker sig på att baka sånt som är skotskt.

På bageriet som han tittar in i .., står två kvinnor i vita hattar och tar emot, ja, det är expediterna förstås. Och jag tänker att om fem veckor kanske .., då är vi där.
Om allt går som det ska, kanske vi handlar bröd av just den kvinnan.
I så fall ska jag be att få ta en bild av henne.

Åååå, sicken glädje!

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jaså! Kommer ni till Skye också.(Kanske har du berättat det. Men det har jag glömt.) Hälsa Portree från mig. Trevligt ställe.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det är väl åldern, förstås (din glömska ,-). Jodå, jag ska hälsa.

Bloggblad sa...

Du är makalös, du kan få ett läkarbesök att bli rena poesin!
Själv ramlade jag helt opoetiskt i soffan efter dagens jobb som avslutning på en tuff vecka, ackompanjerad av en helvetisk hosta som tack och lov avtagit i styrka senaste tre dagarna. Men 2,5 vecka.. Det tar.

Skön helg, utan klåda, önskarjag dig. Jag får förresten klåda och nässelfeber av stress.

Elisabet. sa...

Bloggblad: blir jag riktigt stressad får jag eksem mellan ögonbrynen, blir fnasig och rödflammig. När Anders föddes var mamma hemma på besök från Bolivia. Plötsligt gick hon nässelutslag över hels överdelen av kroppen! Jag minns atthan själv trodde att det var stressrelaterat.