onsdag 23 mars 2016

En onsdag ....


... när jag är ledig, tar jag cykeln och susar iväg till affären, i akt och mening att ordna med frimärksreturerna, vilket egentligen skulle ha varit gjort redan i förrgår. Nu löste det sig ändå.
Om ni inte visste det, så sänks portot den första april, från sju kronor till sex och femtio. Och ja, det finns inga femtioöringar, men köper ni två frimärken så sparar ni alltså en hel krona!
Halleluja!

På ditvägen passerade jag Skatekull där underbara kunden Karin bor.
Karin - för övrigt sprungen från Sunne i Värmland - är som ett enda stort solsken och det är hos henne och hennes man som hönsen kan förirra sig ut på kustvägen.
Häromdagen kom hon in i affären och handlade och berättade då att hon just var på väg för att hämta tre nya hönor.


Hemåt igen svängde jag förbi friherrinnan i Steninge.
Jag vet nog ingen som pyntar så mycket hon gör;  det är tuppar och kycklingar och en påskhare och videkissar. Här sitter hon mitt emot mig vid matbordet och laddar ner postens app för riktiga vykort och så får jag veta att familjen Tupp och Höna med lilla kycklingen, ja, dom är målade av Lenas mamma.


"Vill du ha kaffe och en smörgås?" frågar friherrinnan.
Jag säger att gärna, jo, tack och hon undrar om det går bra med pannbiff på mackan?
"Javisst!" säger jag.

Om jag själv skulle göra en pannbiff-macka, så tog jag väl ett bröd och lade dit en pannbiff, men det gör inte den här madamen ...

"Vill du ha en ostsmörgås också, jag har nybakat bröd ..?" fortsätter hon och det vill jag.

För min inre syn ser jag en skiva bröd med hårdlagrad Herrgårdsost från Norrmejerier som pålägg.
Icke, sa Nicke.
Brie med rönnbärsgelé är vad som uppenbarar sig!!

Ungefär så är det att titta in hos den där rara madamen.
Och en påskpresent får jag också!

9 kommentarer:

Kattis sa...

...och här har ännu inte påskpyntats, alls! :O

Elisabet. sa...

Kattis: att pynta är min sämsta gren ....

Babsan sa...

Påskpyntar minimalistiskt och mest för Noelles skull

Bloggblad sa...

Vilka härliga vänner du har! Och jag kan ju ana varför.... :)

mossfolk sa...

Oj, det var inga dåliga mackor!

Egna hönor har jag varit sugen på i perioder... om vi hade bott annorlunda så kanske... Nu växlar vi mellan att köpa från en närbelägen äggbod och ekologiska från affären.

Turtlan sa...

Det där med att påskpynta brukar bli mycket måttligt för min del. M gillar däremot sånt. Viktigt och ska så göras. Problemet är dock att kartongen påskpynt är långt in i förrådet. Ta sig fram dit kräver en hel del jobb. Eftersom det överfulla förrådet mest består an M:s bra att ha grejor så överlåter jag till honom ta sig fram till kartongen... Vi får väl se om han försvinner in i förrådet oväntat länge....?

Vonkis sa...

Vilka fantastiska mackor!
Här har det också varit lite si och så med påskpyntandet (kanske mest för att jag inte har idits ta bort julpyntet...) men i år har det blivit både fjädrar i ris och ett nytt påskägg från Indiska.

Rexxie sa...

Appropå hönor: hur har det gått med den där jätteåkern som de inhängnade för att ha 15 000 hönor i?

Elisabet. sa...

Babsan: här är det inte heller mycket, men jag tycker att det är himla trivsamt hos andra som gör tvärtom.

Bloggblad: just det, hon vet vem som är matfrisk ,-)

mossfolk: jag har haft egna höns i Bjäresjö (skåne) - det bästa jag varit med om nästan - men jobbigare än man tror.

Turtlan och Vonkis: viktigast för mig är påskliljor ,-)

Rexxie: tjugofem tusen, tror att jag det var! Jodå, dom kommer väl ut snart .., några tog ju rovfåglarna, men det räckte ju och blev över ändå.