söndag 13 december 2015

Jakten på familjen Mus ...


Häromdagen när vi åkte in till stan och hade parkerat bilen och jag satt och väntade medan pv skulle handla vinglögg, kunde jag höra att jag inte vara ensam i Toyotan. Där hördes småkrafsande och jag förstod direkt att den där musen som fångats i fällan, den var inte ensam om att ha hyrt in sig någonstans i vår bil.

Det tog två sekunder, så stod jag på parkeringen och kikade in genom bakrutan.
Ingen mus i sikte, men fy, för att sitta där och lyssna till krafset.

Och pv sa, när han återvände, att jag nog inbillade mig.

"Det har gått dig åt huvudet .., du hör mösskrafs så snart du sätter dig i bilen!" sa han.

Igår hörde jag samma ljud igen.
Pv laddade musfällan - men där var tomt -, däremot, när vi började kolla mer noga, upptäckte vi att familjen mus installerat sig i reservdäcket .., ja, men ååå, så härligt luddigt och gosigt det måste ha varit .., i fina färger, dessutom! Och en liten julgran hade dom skaffat sig också!

Idag har bilen totaldammsugits .., vi har strött ut chilikrydda under däcket och hoppas nu att familjen Mus funderar på att emigrera. Ytterligare en fälla är laddad.

Håll tummarna!

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Men som de har jobbat för att få ihop det så tjusigt! Jag undrar var de kryper in någonstans... och ut. Hoppas nu att de hittar ett nytt trevligt boende... helst inte inne i huset istället ;)

Evas blogg sa...

Inga roliga inneboende. De hade verkligen gjort fint i sitt lilla hus men nu får de väl ta och bege sig till något annat.

Anonym sa...

Ja dem gillar färgglatt

Friherrinnan

Bert Bodin sa...

Men .... Där gjorde de väl ingen skada. Kunde de inte ha fått överleva julen i alla fall. (Eller hjulen, i det här fallet.) De hade ju gjort det mysigt. Säkert hade det börjat tindra med sina små pepparkornsögon också.

Buhuuu... snyft!

Elisabet. sa...

mossfolk: vi funderar på att parkera bilen någon annanstans, så dom inte hittar dit ,-)
Friherrinnan: tydligen!

Bert Bodin: jag hoppas att du får en musfamilj att glädja dig åt i er bil ,-)