lördag 14 november 2015

Dagens fönster ...


Ett fönster .., när världen liksom rämnar och faller i små bitar.
Så meningslöst det känns.

Och man känner en sån ofattbar vanmakt och tänker att .., men var ska det sluta?
Och barn som växer upp nu .., vad tänker dom?

Från tre natten mot idag och tills nu, har tv:n varit påslagen.
Där syns trötta och glåmiga reportrar .., skräckslagna människor vittnar om förfärligheter  .., reklam mitt i allt detta .., och Arne Weise som berättar om ett reprisprogram .., där är fransmän som förlorat anhöriga .., systrar och bröder, mammor och pappor ..., och aldrig ska livet bli detsamma.

Och här, hos oss: nelly på sängen i Gunnars rum .., och genom köksfönstret ser jag den lilla ekorren som sitter under körsbärsträdet och knaprar på nedfallna solrosfrön ..., kala grenar vajar i vinden .., och en oändlig tomhet sprider sig inombords.

"Jag tar harry med mig till hamnen .., sätter du på kaffe ..?" säger pv.



8 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Man försöker avskärma sig,,,,
Men det är svårt och ovisst är allt.
Det här vill vi inte veta av.....
Men vi måste sätta på kaffe i alla fall,

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: nej, jag tycker inte att man försöker avskärma sig. Det går ju inte.

Evas blogg sa...

Det är tungt nu. Mycket tungt.

Bert Bodin sa...

Saknar ord.

Klimakteriehäxan sa...

Visst är det svårt att få ihop vanlig vänlig vardag och gruvlig tragedi.

Kattis sa...

...och jag försöker hör att förklara för barnet mitt, det som är så obegripligt och svårt att förstå!

Anonym sa...

Mycket tungt är det, men vi får inte falla till föga för rädslan och skräcken Då har ju terroristerna fått oss precis dit de vill.Jag tycker att din fönsterbild är fin,och passande just nu, när många människor överallt tänder ljus, till minne av de senaste offren för en grupp människor som gått fullständigt vilse i tron. Om det nu handlar om religion egentligen.

Elisabet. sa...

Eva på Frösön, Bert, Klimakterihäxan, Kattis och norgerianblue: ja, detta är så gräsligt hemskt så det är ofattbart. Att hat kan växa så till den milda grad att helt oskyldiga människor bara mejas ner, rakt av. Jag beundrar fransmän som intervjuas i radion och säger att dom inte tänker låta rädslan ta över!