lördag 28 november 2015

Dagens fönster och en lördagmorgon ....


Helgen inleds med hällregn och gråväder.
"Det ska bli starka vindar också!" säger pv som just har laddat musfällan, den som nu väntar på sitt byte i diskbänksskåpet.

Fönsterrutorna är prickiga av regndroppar.
Tittar ut .., upptäcker dom fyra fasanhönorna som var morgon pickar i sig nedfallna solrosfrön.
Så otroligt skygga är dom!
Och två ekorrar har redan varit här på besök.

Själva tar vi det lugnt.
Filurar med DN:s lördagskorsord .., sneglar på Vinterstudion i SVT .., den tickande väckarklockan visar på tjugo i elva och tänk, Nelly sover fortfarande - invirad i ett blommigt täcke i Gunnars rum -.

Om tre timmar ska jag åka till affären.
Tre dagars värkfri ledighet är tillända, ja, sånt får man vara tacksam för.

Ikväll stundar Downtown Abbey och i morgon sista avsnittet av Bron.
Igår På Spåret och Skavlan.

Och så ringer pv:s lillebror, han musikern.
Till vardags sjunger och spelar han på äldreboenden i och omkring Lund och nu hade han på reportoaren haft diverse julsånger. Han som är lillebror har ungefär lika lätt till tårar som min systerdotter (hon som jag har lejt som gråterska på min begravning) och nu berättar denne speleman att han blivit så rörd av dom vackra sångerna som han själv sjöng - den här var det -, ja, så där så han själv känt tårarna bränna bakom ögonlocken, ja, rent av så han själv började gråta lite.

Så underbar han är!

På torsdag om två veckor är jag helt fri; då hoppas jag få följa honom på något av äldreboendena.
Lika så gott att man tar med sig näsduken.


1 kommentar:

bettankax sa...

Jag vill också ha en gråterska på min begravning ;)