måndag 6 oktober 2014

I början av oktober ...


Lövhögar nästan överallt och friska vindar!
Jag tar harry med mig och går på Johansson-rundan .., ner mot havet, sen höger och så höger igen uppför ljungheden.
Solen flödar .., men jag har - detta till trots - stickemössa, halsduk och fingervantar!



På toppen är detta det andra huset vi passerar.
Det är här fabrikör Johansson har sitt sommarviste.
Överallt syns övervakningskameror .., där finns en stor, otymplig elektrisk grind med larm .., men aldrig att där är några människor i huset!



Fjärde huset på rundan är tämligen nybyggt, har kanske något år på nacken.
Det är uppfört i samma stil som grannhuset som skymtar där vid garaget.
Fina hus, tycker jag, men små fönster.
Grannhuset som bara skymtar .., har förvandlats från en åkerplätt till rena drömträdgården!
Två jättehäckar med bokharabinda lummar till det hela .., där finns även en lekstuga, en syrénberså,
en damm - inhängndad av ett staket i pil - .., och där finns mängder med buskar och ja, det är så fint!



Eckes hus är det sista vi passerar.
Eller hus och hus, det är uthuset, lillstugan.



Och detta - Stora Stensjö - är det tredje huset längs promenadslingan.
Det orangefärgade huset bakom det stora, hör också till.


På väg hem .., "polska ambassaden" syns längst vill vänster i bild.
Här, vid gärsgården, såg pv en orm i somras.
Nu är där lugnt och fridfullt .., bara ibland möter man en travhäst med sulky i släptåg ..., då gäller det att hålla sig på behörigt avstånd.

Efteråt, när vi väl kommit hem, räfsar jag upp gräsklippet och fördelar i rabatter och växthus och sen sitter jag nog i en timmes tid ute på altanen, med ansiktet vänt mot solen.
Det är nästan som sommar!

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Här är höstfärgerna mer intensiva än jag någonsin upplevt dem. Beror tydligen på den torra sommaren.

Men jag går där och häpnar. Och bilder tar jag inte. Det är så vackert att det blir snudd på banalt. ;-)

Evas blogg sa...

Jag tycker att Eckes hus är klart charmigast. Tack för rundan!

Elisabet. sa...

Bert: här är det ju sällan några höstfärger att tala om .., men bara någon mil bort kan det vara annorlunda. Jag förstår inte riktigt vad det beror på .., men det är klart, här vid havet är det mest små, vindpinade tallar och mängder med enbuskar.

Eva; det tycker jag med ....