måndag 8 februari 2010

Klockan fem på morgonen ...


På stranden i Tyskland.
Och hotellboendet är billigt.
Ett rum med plats för 4 personer kostar 409:- i slutet av juni.
Ingen frukost ingår, men i pentryt finns allt för att fixa frukost, ja, t.om. middag!


... lämnar herr pensionatsvärden sängvärmen och gör sig redo för ännu en ny arbetsdag.

Själv - sjukskriven ännu en månad - ligger jag kvar och försöker att somna om.

Alldeles innan han ger sig av, brukar jag få en högljudd påminnelse om att elda!

"Jag har lagt i en omgång, men om en halvtimme - fyrtiofem minuter får du lägga på mera ved!" hojtar han då.

"M mmmm ...." svarar jag då, måttligt inspirerad att behöva lämna täcket ., gå ner för trappan .., in i köket .., och slutligen agera elderska i pannrummet.

Och detta om och om igen.

Ofta ringer herr pensionatsvärden när han nått skolans värld .., ja, han säger sig förstås bara vilja småprata, men jag vet nog .., det är för att kolla så att jag inte glömmer pannan.

Så där så att jag inte förslappas och ligger kvar för länge under täcket.

Det har hänt att jag helt enkelt har struntat i att lyda order; att jag har legat kvar och låtit elden falna, för att sedan börja om från början två timmar senare .., så där vid åttatiden.

Sånt tycker inte pensionatsvärdar/magistrar om.

Idag, efter helgen strapatser i Tyskland, var jag om möjligt ännu mera obenägen att kliva upp vid kvart över sex för att lägga på ved.

"Du behöver inte ringa när du kommer fram!" säger jag då ytterst vänligt.

Nu ska jag väl ändå få min behövliga vila.

Nej, då hörs från hallen där nere pensionatsvärdens listiga stämma: "jag har precis släppt ut lille Sigge, hejdå!"

Det är vinter och kallt.

Gissa, om Sigges matte kan ligga kvar under täcket och sova i timmar och låta honom vara ute?

Näää.

Och gissa om samma matte får in Sigge vid första inkallelsen?

Näää.

Vid tredje?

Näää.

Och nu är klockan 06.37 och här sitter en trött bloggmadame och väntar på att lille Sigge ska behaga komma in och hon har lagt ved i pannan och tänker att den där pensionatsvärden, han ska minsann ...!

Ungefär så.

2 kommentarer:

Monet sa...

Välkommen tillbaka. Det låter som ni haft en rolig helg i det snöiga Tyskland. Här rapporterar man att det inte varit så kallt i Tyskland på 30 år som nu.

En fråga kring eldandet: vad hade hänt - händer - när inte du är i huset? Vem underhållseldar då?? Står huset bara där, kallt och utkylt när pv:n kommer hem?

Elisabet. sa...

Monet: tack du! När jag inte är här .., då börjar han elda när han kommer hem .., en brasa på morgonen kanske och resten på eftermiddan ..?

När vi är borta, är elen igång.

Jag tycker själv att det är UNDERBART (nytt ord för dagen .-) att elda .., men kanske inte halv sju på morgonen ,-)

Å andra sidan är det ett bra sätt att komma upp .. jag är ju morgonpigg av mig.

E g e n t l i g e n.