måndag 8 februari 2010

Ett kvällsfönster från Tyskland ...



Apropå diskussionen i ett tidigare inlägg (jag kopierar det rakt av och klistrar in det här ...)om varför det i Tyskland och även andra länder, är så populärt med vita spetsgardiner i alla fönster .., ja, apropå den diskussionen, så skickar Monet det här fönstret och skriver så här:

"Vill du ha ett Vitt Tyskt Fönster, Elisabet? Här är ett. Från det fantastiska spa-hotellet Vila Vita i Dinklage i norra Tyskland där vi brukar övernatta på väg till eller från Provence/Sverige.

Jag håller med dig - i Tyskland har man bara skira vita gardiner. Min tyska väninna i skärgården, också en Elisabeth, hon har tagit med sig sina vita spetsgardiner dit också!

Kram Monica."

På väg till hotellet, passerar vi genom den lilla nordtyska staden Burg.

Där är biblioteket, polisstationen, en turistbyrå och kyrkan, förstås.

Där är korsvirkeshus och tegelhus och nästan alla har dansk modell på taken, inget utskjut, alltså.

Och så är det det där med gardinerna.

Överallt, prick i alla fönster, ser vi vita tunna gardiner!

Och vi damer sitter med våra näsor mot bussfönstret och spejar ..., "är där verkligen ingen färgglad variant ...?"

Nix.

Inte en enda!

Där är tunn spets och volanger och någon har virkat en kappa, men allt i vitt.

Om du Tuvstarr läser här .., är det så det är i Tyskland?

På Irland såg vi samma fenomen.

Och nädå, tro inte att jag är ensam som funderar på såna här viktigheter.

Och här ..., se där .., t.om. SVT tar upp detta!

För att inte tala om Sveriges Radios korrespondenter!

Ljus, färger och friska dofter sa...

Kul diskussion!
Jag tycker TANKEN med de tunna gardinerna och de tjockare är jättebra!

Vita tunna gardiner ger ett så vackert mjukt ljus i rummet - nästan som lortiga fönster :-)

Den tjockare gardinen spar både på värme och skyddar för insyn. Perfekt!

/Olga

Bloggmadamen säger ...

Och jag minns Belgrad 1986.
Inte en gardin så långt ögat nådde och fanns det någon enda, så hängde den på trekvart!
Jag minns att exet konstaterade att färgfilm var ett slöseri med pengar.
Allt var grått och mera grått.
Och alla människor utan undantag, rökte kopiöst!

Eva
sa...

Jag såg samma "fenomen" när jag var i St Petersburg på 80-talet. Enbart vita, tunna gardiner i precis varenda fönster.



Hade detta varit pv:s vardagsrum, då hade jag aldrig flyttat hit.

Rexxie sa...

Fast "stores" i min värld är inte vanliga vita gardiner, utan det är det som hänger i mitten på den här bilden (ovanför), dvs själva insyns- och solskyddet; i just det här fallet med matchande bård med de hemska gardinerna!

Monet sa...

Jag har skickat dig ett tyskt vittgardinsfönster. Inte heltäckande men det skulle kunna bli.

Jag gillar det där. När man åker i Tyskland är det så rent, ordentligt, puttenuttigt och SKIRT med de vita gardinerna överallt.

Skillnaden ligger i de olika utformningarna och spetsarna tror jag!

Jag är själv inte så mycket för blommiga gardiner och tror mig känna till åtminstone en bloggmadame till som tar till all möjlig list för att få vita gardiner i huset? :-)

Rutan sa...

Det är vad jag har förstått att de inte vill ha insyn och det är inte vanligt med persienner, som hos oss. Ofta drar man för de mörka sidogardinerna på kvällen också. Att värna om privatlivet, för hur kul är det egentligen när folk kan se rakt in?

cruella sa...

De betraktar väl sina vita nylongardiner som vi våra persienner, det vill säga inte som en inredningsdetalj öht.

Men jag noterade för några år sedan att bruket med tunna vita gardiner dagtid och så jättetjocka fodrade som drogs för på kvällen så gatan blev öde och svart - jo, så känns det för en svensk som är van att kunna kika in hos folk och se trevnaden - åtminstone i Londons övre medelklasskvarter började ge med sig. Vackra burspråk och vardagsrum fint upplysta, hur mysigt som helst.

Annika sa...

Haha...ja, det är så det är. 'Stores' heter de, uttalas med 'sch-ljud' (schtår).
Jag minns när vi på 70-talet flyttade till Hamburg och mamma gjorde om rätt mycket i huset, ändrade inredningen och bl.a. sydde hon rullgardiner av ett tyg från Marimekko - det var hela kvarterets samtalsämne ett tag.
Men - som så mycket annat är det ju inte så överallt och mycket av det där gamla stela luckras upp, särskilt i storstäderna förstås.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Fast "stores" i min värld är inte vanliga vita gardiner, utan det är det som hänger i mitten på den här bilden:

http://www.gnetagalten.se/images/00059/0/gardin.jpg

dvs själva insyns- och solskyddet; i just det här fallet med matchande bård med de hemska gardinerna!

Evas blogg sa...

Jag såg samma "fenomen" när jag var i St Petersburg på 80-talet. Enbart vita, tunna gardiner i precis varenda förnster.

Rexxie sa...

...och jag håller absolut med dig om gardinerna!

Olga sa...

Kul diskussion!
Jag tycker TANKEN med de tunna gardinerna och de tjockare är jättebra!

Vita tunna gardiner ger ett så vackert mjukt ljus i rummet - nästan som lortiga fönster :-)
Den tjockare gardinen spar både på värme och skyddar för insyn. Perfekt!

/Olga