lördag 13 februari 2010

Ett första fönster från Kjelle på vift ...


Ja, knappast från Båstad i alla fall ...?

Det var väl ett par år sedan jag träffade Kjelle, ja, det var på den tiden när jag skuttade omkring på dejtingsidan och sällan eller aldrig har jag mött en man som är så ... annorlunda.

Kjelle är en riktig söderkis som har flyttat till Öland och vintertid, när han inte står i sin butik, seglar han omkring med sin båt på något grönturkosskimrande hav väldigt långt hemifrån.

Hela han utstrålar en massa livsglädje och spontanitet och det är som om han bara öppnar famnen och tar emot livet rakt av.

Och nu är han ute på vift igen med sin båt och jag mailar honom och påminner om fönster. Flera gånger skriver jag, så där så han inte ska glömma.


Det var rent otroligt så många seglare det fanns på dejtingsidan.
Och jag som har så lätt för att bli sjösjuk.
Aj, aj.

Idag hittar jag ett svar från herr Skepparen och bry er inte om att han inte har stor bokstav eller bryr sig i punkt eller komma .., jag har läst ett utkast till något som är tänkt som mer än ett brev, ja, som han har författat .., och det var helt underbart!

Så här skriver han:

Hej eliza
jag har samlat lite fönster till dig från min värld

denna gång Grenada Martinique och Cuba och Båstad
det blev rätt många

kram Kjelle

så går det när man tjatar ....



Ombord på hans båt

"Och det där tackade du nej till ...?" säger pv suktande när han tittar på bilderna av båten.

"Ja, jag hade ändå bara spytt ...", svarar jag.

13 kommentarer:

Ellis sa...

Ja sådant går bort för min del med, men det vet ni ju redan...haha.

Sista bilden är nog för att ge mig mardrömmar.

Elisabet. sa...

ellis: åja, säg inte det .., jag tycks minnas att en båttur på Storavan gick alldels utsökt bra!

Atlanten och Stilla Havet är bara liiite större .-)

Karin på FOX sa...

Jag upptäckte till min glädje att jag antagligen inte har anlag för sjösjuka i somras när jag stekte korv i en 35 grader varm kabyss, i 45 graders lutning och kuling från aktern så att båten stampade upp och ner. Ganska äckligt, men ingen sjösjuka:)

Härlig pizzabutik. Längtar till värmen och färgerna.

Elisabet. sa...

Karin på FOX: jag har bara åkt från ystad till kåseberga ("åkt" .. haha ..) och klarade mig bra, men jag minns med fasa en annan båttur då jag spydde i åtta timmar rakt av!

Evas blogg sa...

Den sista bildens vågor går inte av för hackor! Fast jag gillar när vågorna rullar. Nema problema :)

Cecilia N sa...

PV får väl mönstra på hos Kjelle ett tag.

Så kan du passa katterna under tiden. ;-)

Elisabet. sa...

Eva: men det har jag .., jag blir lätt sjösjuk .-)

Cecilia N: men nu kommer han väl hem snart, Kjelle? Annars hade det varit en god idé,-)

Anita sa...

Haha, ditt svar till PV var oemotståndligt! ;)

Elisabet. sa...

smulan: ,-))

Det är dock sant.

Margareta Lundgren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Margareta Lundgren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Margareta Lundgren sa...

Jo, jo en av mina bästa kompisar gillar sån här segling. Ska vi säga att det påverkar annat, typ jobb å så?? En måste ju liksom försörja sig .............
Tyvärr är världen sån!

Elisabet. sa...

Margareta Lundgren: javisst är det så! Jag minns en annan man från dejtingsidan, förmögen var han, som skulle tillbringa ett år seglandes i härliga trakter och han frågade om jag ville göra honom sällskap?
"Men jag har ju mitt arbete och min lägenhet .., hur skulle jag ..?" sa jag.
Jo, det tyckte han inte var några problem.
Sen kom han och hälsade på och skulle bjuda på middag. Han hade en superdyr Mercedez och bar fin kostym och var hur trevlig som helst och jag mötte honom i min anorak och vi gick och åt och efteråt bjöd jag på kaffe i min lilla etta på 31kvm, själv hade han en fyrarummare i Västra Hamnen i Malmö, med utsikt över sin båt.
Vi var så omaka att det går inte i ord att beskriva och det sa jag åt honom .., jag skulle bara känna mig ...., som en lantlolla och han skulle förstås ha en kvinna med stil och elegans som matchar honom och det sade jag också, - ja - det insåg han förstås själv, för det var en klok man på alla sätt och vis.
Någon segling blev aldrig av .-)