lördag 21 november 2009

Morgon på vårdhemmet ...


Sänggrannen Christinas vänsterben.

Pensionatet i landet Halland, har plötsligt förvandlats till ett vårdboende och ni anar inte hur förnämligt här är!

Ledig tid får tillbringas i allrummet och där finns levande ljus och naturligtvis en tv-apparat till patientens förnöjelse och med ojämna mellanrum frågar personalen om man är sugen på något gott?

Det är man inte.

Inte just då.

På sjukhuset i Hässleholm, där delar fyra patienter på en sal.

Här, delar man rum och till och med dubbelsäng ..., med vårdpersonalen!

Jodå.

Man ligger nära vårdaren och när man vid tretiden om natten vaknar av svår smärta i det opererade benet, då studsar vårdaren upp som ett skott och hämtar "Strrrrong Pills".

Och vid sjutiden på morgonen, just som det börjar ljusna ute och "Naturmorgon i P1" hörs från radion .., undrar samme vårdare om patienten börjar tråna efter frukost?

"Ja, ohhhh ja, gärna!" svarar patienten lyckligt och tänker att detta är ju faktiskt nästan som på ett Alldeles Riktigt Sjukhus .., ja, så där som i Hässleholm.

Förutom på en punkt.

Det är det där ögonblicket innan vårdaren har givit sig av för att åstadkomma frukosten .., då, medan han fortfarande ligger nära patienten .., ja, då frågar han plötsligt med lite skrovlig röst om det inte vore ..., tja .., trevligt med lite rehab-övningar ..?"

Ajabaja!

Rehabövningar så tidigt på dagen!

Kommer aldrig på fråga!

Och nu väntar patienten bara på frukosten.

5 kommentarer:

Mian sa...

Gott att höra att du är på plats i Halland.
Ta det lugnt nu, men glöm inte att träna med övningar för ditt K N Ä. Den där PV måste jag prata förstånd med, avseende tolkning av ordet rehabövningar... :)

Elisabet. sa...

Mian: pv är förvånad över hur idogt jag har tränat och det är jag med. Dag 1 fick jag inte upp benet en millimeter från underlaget, igårkväll kunde jag lyfta benet rakt upp i vädret och jag trodde inte mina ögon!

Svårast är att böja. Åååå, vad det tar eeeeeemot.

Ja, prata du förstånd med pv .-)))

bettankax sa...

PV: arbetstidslagen!! Tänk på att du inte får jobba hur många timmar som helst i sträck, utan rast.
Madamen är ju en fena på schemaläggning så hon har säkert koll. Man skulle kanske anmäla sig för timanställning på detta eminenta rehabcenter?!

pralinen sa...

jag tror på pvs rehab, avslappningsövningar gör under ;-)

Kram Åsa aka pralinen

Turtlan sa...

Skrattar gott här åt de sista raderna där....rehabövningarna...

Å han som var bekymrad över hur en mattelärare skulle klara av få hem en patient...han verkar ju klara det galant!

Många *L* från mig!