söndag 26 april 2009

Och så receptet till Gerd i Norsjö ...

Det är alltså räkgrytan som skymtar i formen.

Pensionatets goda räkgryta, som även kallas Gräsänkans heta chiliräkor.

2 röda paprikor (jag tog tre ...)

2 gula lökar

2 - 3 hg färska champinjoner

3 - 4 dl grädde

lite mjöl till redningen

500 gram räkor eller efter behag

chilipulver

curry

chilisås

grovmalen svartpeppar

salt

paprikapulver

riven ost

*****************************************************************

Finhacka paprika och lök.

Champinjonerna i skivor.

Fräs upp lök och svamp i olja.

Red med 1 msk mjöl (alltså det strös i pannan ...) och kanske 1/2 - 1 dl chilisås.

Och så i med grädden.

Sedan är det dags för de finhackade paprikorna och kryddorna (jag skulle nog ha fräst kryddorna i oljan först av allt, men nu är det ju pv:s recept ..-) att hamna i stekpannan.

Låt puttra en 10 minuter kanske.

Och så sist av allt räkorna som bara ska bli varma.

Häll allt i en ugnsfast form och så riven ost över det hela och in i ugnen .., bara så där så att osten smälter och det blir fint .., en kvart-tjugo minuter, säger pv.

Kokt ris till eller pasta eller vad ni tycker är gott .., och sallad förstås, det är ju inte helt fel.

Vi drack ett vitt vin till - hur gott som helst var det -!

20 kommentarer:

Gerd sa...

Tackar tackar! Det ska provas till helgen, med vitt vin till förstås, Hermit Crab blir nog perfekt!

Mian sa...

Receptet är noterat.
Verkar lagom enkelt för mig att fixa.
Så skönt ni verkar ha det på altanen, med solen på väg ned.
Det är en härlig tid nu!

Anonym sa...

Milda makter vad gott det verkar!
Tackar!
Jag noterar och tänker prova på vid tillfälle.

Monet sa...

Urgott! Ska prova vid tillfälle!

Elisabet. sa...

Gerd, Mian, Marskatten och Monet: den är jättegod!
Själv gör jag en liknande, men med extrastark curry och dijonsenap i.

Christina sa...

Det lät smarrigt värre :)
Jag har sparat ner receptet och ska laga till det vid tillfälle, tack för receptet!

Vilket vackert vinglas jag skymtar i videon...

Elisabet. sa...

Christina: åå, det är helt ljuvligt vackert! Jag kan ta en närbild sen så får du se.

Joanna sa...

Vad pratar dom om? Tror jag vet vad det handlar om :-)

Bloggblad sa...

Jag trodde att det var receptet de skulle prata om... men jag ser inget hundkött i receptet, så det var nog nåt annat..

hilda sa...

den rätten lagar jag idag, på patriks födelsedag. fast utan räkor, som ingen av oss äter. det blir bönor istället. mums!

Elisabet. sa...

joanna och bloggblad: nä, dom pratar om nån hund som fanns i familjen långt tillbaka i tiden ..-)

hilda: jag glömde nog hur mycket det skulle vara av kryddorna, men det kan jag ju rätta till .. (och du har ju förstås receptet redan ...).

Annas mamma sa...

Åh, den grytan gjorde vi under studenttiden i Uppsala, tror inte jag gjort den sen dess. Nu blev jag hungrig, kan minnas, den ska bli till Valborg, kan passa bra med lite hetta och sting då. Ris ska det vara till som en mild kombination, det sa Eva som var från Sundbyberg och lärde ut detta.

Annas mamma sa...

Fast vi satte aldrig in den i ugnen, kanske inte hade någon:-)utan strödde bara lite ost över som smälte av värmen, sen var det klart.

Elisabet. sa...

Annas mamma: den är verkligen smarrig, nästan, men bara nästan .., så den slår min egen räkgryta .-))

Annas mamma sa...

Du kan väl lägga ut ditt specialrecept också Elisabet, om det är lite annorlunda, tror vi hoppade över champinjonerna ibland och att det blev ännu godare då, fast då kanske det behövdes lite mer räkor...

Elisabet. sa...

Annas mamma: om du klickar in dig på min gamla blogg (finns länk under lilla bilden på förstasidan här ..., det står "Min gamla blogg", så finns receptet där från den 9:e september.
Jag skrev in "räkgryta" på sök-linjen uppe t.v och kom dit efter att ha scrollat halvvägs ner.
Hittar du det inte, så hojta.

Elisabet. sa...

Till Annas mamma.

Jag kanske kan göra så här ..-)
(Tack Agnetha som egentligen gav mig receptet för länge sedan).

2 pkt djpfr räkor med skal (som ni eller någon annan vänlig person skalar, förstås)
gula och röda paprikor efter behag .., jag tog två gula, två röda och en grön
2 stora fint hackade gula lökar
lite pressad vitlök
extrastark curry
lite salt
grovmalen svartpeppar
dijonsenap
vanlig grädde (till den mer hälsoinriktade delen av bloggvännerna rekommenderas förstås ett magrare alternativ)
1 bytta creme fraiche
1 dutt tomatpuré

Hacka paprikorna och löken.
Fräs upp curry i olja (jag tar olivolja)
I med paprika/lökhacket .., rör om lite så där lagom.
Pytsa i 1 msk dijonsenap och lite tomatpuré
Salt + grovpeppar efter behag + pressad vitlök
Så grädden och creme fraiche ... (jag tog kanske 3 dl grädde .., det beror ju lite på hur lös du vill ha grytan ..)

Låt det sedan puttra på svag värme någon halvtimme.

Sedan i med dom skalade räkorna.

Servera till kokt ris ... och ännu godare är ju grytan om den får stå och dra tills dagen efter.

Vitt vin till är ju som bäst.

Annas mamma sa...

Tack Elisabet! Precis så gjorde vi! Och äkta 40%-ig grädde skulle det vara! Och skalräkor så att det luktade i hela huset sen. Det blir godast men tog lite tid, där "hyrde" vi nog in någon som fick en smakportion:-) Roligt med recept som vandrar runt och inte glöms bort.

Elisabet. sa...

Annas mamma: ,-)
Ja, den grytan är också sååå god, hälsar en annan Annas mamma.

Unknown sa...

Gjort detta tidigare, så underbart gott! ...kommer servera med hembakt bröd med fyllning med persilja, basilika, salladslök, riven ost...